lördag 27 februari 2010

Milstenar

Livet och det mesta går framåt. Ibland går det kanske inte så påtagligt framåt utan bara sin gilla gång. Men ibland passeras händelser, platser, personer eller annat som fäster sig speciellt i minnet, mer än det vardagliga.
 
Idag är ingen verkligt stor dag men ändå en dag som i det lilla kanske kan betecknas som en milsten. Saxdalen blogg har idag haft sin 25 000:e besökare! Dessa besökare har laddat ner över 51 000 sidor från bloggen.


För den som står ut med lite mer statistik ska jag ge några ytterligare siffror längre ner. Men först vill jag presentera en milsten i form av toner. En av min ungdoms jazzfavoriter hette Miles Davis. Han spelade in en LP 1958 med titeln Milestones. På engelska är det en fyndig titel eftersom den kan utläsas både som Miles-tones (Miles-toner) och som Mile-stones (Mil-stenar).

En liten Miles Davis-historia innan vi lyssnar till hans trumpet: Miles som var svart var 1987 inbjuden till Vita Huset som var vitt också på den tiden, precis som presidenten - Ronald Reagan. Miles Davis fick frågan av sin bordsgranne, en societetsdam från Washington DC, vad han hade åstadkommit för att bli inbjuden till tillställningen. "Well," svarade Davis, "Jag har förändrat musiken fyra eller fem gånger. Och vad har ni gjort av någon betydelse förutom att vara vit?"


 

Jag råkade läsa mig till att den indonesiske jazzlegenden, pianisten och keyboardisten Indra Lesmana hade gjort en inspelning av Milestones i sitt album Reborn som släpptes 2001. Finns det någon som har vetat om att det finns jazzlegender i Indonesien? Och till råga på allt är också Indra Lesmanas far jazzmusiker! Här finns den modernare tolkningen av Milestones:

 

Jag försöker hålla tillbaka min statistikerbakgrund men här är några siffror till: Bloggen har haft besökare från 43 länder. Besökarna har använt 27 olika språk. 61 % av besökarna har använt webbläsaren Internet Explorer, 32 % använde Firefox. Övriga 7 % delas av sju andra webbläsare. Ja det räcker väl för idag?

Inga kommentarer: