torsdag 18 februari 2010

Vis-stuga

Saxdalens skola är inte bara en skola. För inte så länge sen var det studio med direktsändning när skolans femteklassare vann första matchen i årets Vi i 5:an.

Nu får skolan också en ny roll. På onsdagakvällar med start den 10 mars blir skolan en Visstuga. Klicka på bilden här under och läs och låt onsdagkvällar bli aktiva kvällar, låt-kvällar, med sång och gemenskap.


Musik och sång är ingenting som direkt fattas i Saxdalen. Skolan är också övningslokal för Saxdalens Manskör och vi har Saxdalingarna, Saxdalens Elvis och flera andra musikgrupper. Men det blir aldrig för mycket av sång, musik och annan kultur. Om Visstugan blir enbart en intern gruppaktivitet bakom lykta dörrar eller om vi övriga som kanske bara vill lyssna får tillfälle att få exempel på vad Visstugan sysslar med. Ja det visar sig så småningom.

För mig som musikintresserad och som har spelat instrument men aldrig sjungit i kör verkar det här initiativet mycket bra. Mina två barn sjöng båda i körer både i skolkörer i musikklasser och i kyrkokörer så jag vet hur mycket körsång kan bidra till positiva erfarenheter och gemenskap. I Dalarna har vi ju också en stor skatt i form av folkmusik.

Jag ljög förresten, jag har sjungit i kör! En gång. Jag glömde det - i en körfestival på Studenternas idrottsplats i Uppsala. Uppsala musikklasser deltog tillsammans med andra körer. Körerna sjöng från fotbollsplanen nedanför den stora läktaren som var fylld med föräldrar till musikklasselever och andra körsångare.

Det hela avslutades med att alla körer OCH PUBLIK (där var jag med) sjöng tillsammans. Dirigent var den inte helt okände dirigenten och körledaren Eric Ericson. Det var en mäktig upplevelse. Men musikupplevelser i små grupper kan också vara lika intensiva och positiva upplevelser.

Så lycka till Visstugan!

Inga kommentarer: