fredag 13 mars 2009

En idrottsframgång VM-året 1954

I förra inslaget berättade jag om en av mina klasskamrater, Markku Hartikainen som tjänstgjorde som speaker vid VM i backhoppningen i Källviksbacken i Falun 1954. Samma år var Markku också lagmedlem i vårt klasslag i ishockey. Vi deltog i en skolishockeyturnering i Grängesberg 1954 anordnad av IF Kamraterna och Bergslagsposten.

Vi var bara åtta pojkar i min klass men det räckte nätt och jämt till för att delta i turneringen. Det gick ganska bra för oss. Inför sista matchen i serien låg vi på andra plats men ganska långt bakom ledarlaget. Bergslagspostens reporter Bror Jansson - Beson - skrev inför den avslutande spelomgången att det i praktiken redan var avgjort. Saxarna - som vårt lag hette - behövde vinna med mer än 20 mål för att vinna serien och det såg Beson som omöjligt.

Jag minns inte hur han fick till det i artikeln om slutresultatet men faktum var att vårt klasslag från lilla Saxdalen vann sista matchen med 33-0! Dessutom låg vår stjärnspelare Rolf Persson ungefär lika långt från att vinna skytteligan som vårt lag från att vinna serien. Men vi passade till Rolf i alla möjliga lägen och han vann skytteligan med flera måls marginal.

På bilden ser vi i främre ledet Rolf person längt ner till vänster. Vi är ni nästan grannar på Malbacken. Rolf har också varit framgångrik idrottare i Saxdalens IF under många år. Bredvid Rolf P. står Hans Andersén som kom från Finland och började i vår klass 1952. Han var kusin med Markku. Båda kusinerna är nu tyvärr döda. På andra sidan om Hans står jag själv.

I bakre ledet från vänster har vi Rolf Johansson som flyttat från Saxdalen för ganska längesen och som jag ännu inte har fått kontakt med efter min återkomst till Saxdalen. Bredvid Rolf Johansson står Markku som gick bort för några år sedan. Därefter Christer Norgren som liksom jag själv bott i Uppsala men återvänt till de hus där vi växte upp. Bredvid Christer står Sten-Olov Strömberg som varit Saxdalen trogen och som sjunger i Saxdalens Manskör och ibland uppenbarar sig som "Västansjö-Plusken". Bredvid Sten-Olov står Åke Lööf som tyvärr omkom i en olycka i ganska unga år.

Vi var med rätta stolta segrare från den lilla klassen i Saxdalen som bara hade två avbytare. Men vi hade också stor hjälp av vår ledare och idrottsentusiast Rune Karlsson. Han undervisade inte vår klass i skolan men vi fick lära oss mycket om idrott av honom både i ishockey och fotboll.

Inga kommentarer: