måndag 29 mars 2010

Victoria Gylling målade vårt hus och min syster


29 mars är en högtidsdag på Hagfallstorpet. Då fyller nämligen min syster Lillemor år. Det har hon gjort varje år en längre tid.

Klicka på bilderna för forstoring!

En av våra lokala konstnärer i Rävvåla/Saxdalen var Victoria Gylling. Hon målade många tavlor med varierande motiv, fritt ur hjärtat eller på beställning. Jag minns inte riktigt hur det gick till men Victoria var upp till oss på Malbacken några gånger och antagligen frågade min far om hon ville måla ett porträtt av min syster Lillemor. Lillemor var då sju eller åtta år gammal.

Victoria målade ett sommarporträtt av Lillemor när hon står framför det äppelträd som fortfarande lever och ger äpplen utanför vårt köksfönster trots att stammen murknat för länge sedan och grenarna växer som direkt ur gräsmattan.

Victoria framhäver inte äppelträdet på porträttet men trädet finns där bakom min syster.

Victoria målade också vårt hus. Ja det var inte så att huset var omålat som det är nu. Nej, hon målade en tavla av huset sett från vägen utanför gården.

På den bilden syns äppelträdet i sin glans dagar med stam och krona. Det har senast i år levererat massor av goda Oranie-äpplen, Dalslands landskapsäpple.

Vi har själva bara ätit några få äpplen och lämnat de övriga till de tre rådjur som både i somras och sommaren dessförinnan besökte vårt äppelträd ganska ofta.

När det gäller målningar har vi också en annan målning av Hagfallstorpet. Den är målad av en annan Saxdalskonstnär: min kusin Börje Andersson. Den målningen och en del andra alster från Börje kommer troligen att dyka upp här i bloggen framöver.

Inga kommentarer: