lördag 6 mars 2010

Ur familjealbumet: Carl Oskar Lind med familj

Så långt tillbaka jag kan minnas bodde i första huset längs Malbacksvägen, det som nu har adressen Malbacksvägen 1, Carl Oskar Lind med fru Anna och på övervåningen dottern Ingeborg och hennes man Verner Alkvist.

Vem var då Carl Oskar Lind, Calle Lind som vi kallade honom i min familj, eller "Carlorsa" som han kallades av dem som drog ihop hans två förnamn till ett? Från början var han helt klart en utböling. Han var född i Tysslinge församling i Örebro län 1885. Det var långt ifrån Rävvåla på den tiden. På något sätt som jag ännu inte känner till hittade han sin älskling i min farmors syster Anna.

Anna var född Pettersson 1889 i Lernbo, Norrbärke socken. Tills för några år sedan fanns min farmors och Annas och deras syskons hem kvar i uppförslutet när man kommer från Smedjebacken och just passerat kraftverkstuben. Där på vänster hand låg det lilla huset med fruktträd runt omkring. Nu på höger sida när man svängt av länsvägen och är på väg mot Bergslagodlingar.

Det kanske var en lite omständlig beskrivning men som barn och också som vuxen har jag alltid tittat in till min farmors hem när jag passerat Lernbo.

Men nu är det Calle Lind som gäller. Som barn tror jag inte att jag visste hur släkskapen var. Jag kände bara att vi var släkt. Vem i Lind-familjen som var släkt med mig visste jag nog inte och det spelade ingen roll. Hela familjen var släkt! Så här är ett foto ur min fars familjealbum (som egentligen är två eller tre halvantika kakskrin):

På bilden ses sittande från vänster min farmor Frida Fredriksson f. Petterson (1892), Anna Lind f. Pettersson (1889) och Carl Oskar Lind. Stående är Linds-dottern Ingeborg Linnéa Alkvist f. Lind 1909. Om någon kan hjälpa till med att identifiera var fotot är taget vore jag tacksam!

Calle och Anna Lind bodde på nedervåningen i huset. På övervåningen bodde Verner och Ingeborg Alkvist. För mig var besöken hos Linds alltid positiva. Linds var en trygg familj och min farmor och Anna Lind hade som jag minns det alltid trevligt när de träffades.

Den familjemedlem som saknas på bilden är Ingeborgs man Verner Alkvist (f. 1905). Verner, min farfar Karl Fredriksson och Einar Haag var en trio som hade trevligt tillsammans. De byggde själva en båt som naturligtvis hette Trion. Den hade en inombordmotor av Sjöstrands fabrikat. De byggde också en sommarstuga i Mässan nära Sandbäcken. Där gissar jag att de tillbringade mesta delen av fritiden på somrarna. Så var det fortfarande när jag var liten.

Inga kommentarer: