fredag 19 mars 2010

Född i Rusbodarna - vann första Västerbergslags- Mästerskapet i nattorientering

Från Hovsta fick jag ett mejl om en idrottsprestation. Avsändare var Arne Nyström uppväxt på Slogåsen men född i Rusbodarna. Han har också tidigare bidragit till bloggen med historiska händelser bl.a. bilhistoria, om gårdfarihandlare Arvid Björk och annat.

Den här gången skriver Arne om en idrottsupplevelse som jag inte hade en aning om. Han har tänkt skicka berättelsen tidigare men känt det förmätet att skryta med sig själv. Jag är glad att Arne satte sig över Jantelagen och delar med sig av sin erfarenhet.
(Vi borde nog oftare än vi gör snegla på Evert Ljusbergs Jamtelagen).

Berättelsen skulle inte vinna på att refereras. Därför kan ni här läsa Arnes egen berättelse direkt kopierad ur e-brevet:

"Mitt livs lyckligaste halvtimme

Det handlar om när jag mitt i en sensommarnatt 1953 springer från Sågdammen efter bygatan förbi kasern och genar över dammen och springer genom tallskogen och ut på landsvägen längs fotbollsplanen och till vägkanten där vägen går upp till skolan här lyste en röd lampa!
Det var målet för orienteringenshistoriens första Västerbergslags Mästerskap i nattorientering som avlöpte i Rävåla.

Varför var det så lyckligt undrar du?
Jo, jag hade startnummer 15 av de trettio som deltog och när jag fick startkortet stämplat intill skiet vid stugan i Sågdammen säger kontrollanten: " Du är först här"! Jag såg inga lampor som bars av konkurrenter lysa i tallskogen väster om Nävbacken i midnatten. Jag släckte min lampa och jag mera flög än sprang den sista kilometern. Och bland publiken vid målet fanns en av dina släktingar Einar Haag. Jag hörde någon bland funktionärerna halvhögt ropa när jag flyger fram i ljuset från en gatlampa - det är ju Arne Nyström från Blötberget.

Jag var ingen favorit bland en massa Ludvika, Grängesbergs och Nyhammarslöpare det var Folke Byström som hade hemmaplan, men jag vann med över fem minuter och priset står på min bokhylla och lyser nu 57 år senare.
Det märkliga med det loppet var att jag mellan första kontrollen Orrens och andra vid Röda skäret passerade tio meter från den punkt på Jorden där jag är född - Rusbodarna.

Jag har både resultatlista och tidningsurklipp kvar.

Repotaget i Ludvika Tidning heter, Arne Nyström vann VBM-nattförsök!

Jag har ett tiotal DM-tecken i golf och bowling för Örebro län men inget gläder mig mera än detta i Rävåla 1953."

Inga kommentarer: