lördag 20 mars 2010

Och så har vi en av alla dessa dagar...


Vårdagjämningen

Äntligen! Idag är det vårdagjämning. Den firar vi ju inte på något speciellt sätt i Sverige. Den känns också lite tidig i år med tanke på all snö men visst - det smälter och droppar...


Själva händelsen inföll idag, inte hela dagen utan närmare bestämt kl. 18.32. Vi kanske har pratat nog om detta fenomen i tidigare inlägg? Men det är skönt att vi är på rätt sida om den tidpunkten nu.


Fettisdagen
Vi har just passerat fettisdagen, semmeldagen eller fastlags- tisdagen som man kallar den i Finland. Jag tycker mycket om semlor och köpte ofta en semla när jag gick hem från jobbet i Örebro.

Däremot gillade jag inte att man började sälja semlor redan före jul. Men jag köpte bara semlor på tisdagar även om de fanns att köpa hela veckorna.

Är det inte så att vi själva måste skapa våra traditioner, begränsa handelns försök att sälja allting - alltid.

Jag gillade också att läsa böckerna om Ture Sventon - han som också tyckte så mycket om semlor. Ture Sventon tycker jag nu har något gemensamt med en av de tidiga TV-deckarna, Colombo som jag också gillar och nu kan se i repris när jag vill koppla av.

Jag har tänkt flera år att prova att baka en speciell "Indisk semla". Den kan vara som en vanlig semla men bakad med saffran. Helst ska det då vara saffran från
Kashmir i Indien. Den anses vara världens finaste tillsammans med saffran från L'Aquila i Italien. Priset för ett kilo saffran kan variera från ca. 70 00-80 000 kronor beroende på kvalitet. Det kan behövas 200 000 blommor för att få ett kg. saffran. Blommorna plockas för hand och man tar försiktigt ur märket ur blommorna. De bästa saffranskvaliteterna får man när man plockar blommorna på natten.

Att kunna åka till Kashmir i Indien är annars en dröm som jag haft sedan jag första och enda gången var i Indien. Tyvärr har de politiska motsättningarna i gränslandet mellan Indien och Pakistan varit för stora så att besök i områden är alltför riskfyllt.

I Kashmir odlas annars saffran. Jag tycker om saffran som används mycket inte bara i det indiska köket utan i många länders matlagning året om, inte som i Sverige med nästan all försäljning före Lucia.

Här finns en länk till recept på flera varianter av semlor:
http://www.semlor.nu/

Våffeldagen
Våffeldagen har vi fortfarande framför oss - nu på torsdag 25 mars. Jag har redan tagit fram järnet men det får bli våffel- gräddning i morgon. Det är ju ändå flera dagar före anvisad tid. Egentligen är det här en förvrängning av det ursprung- liga namnet Jungfru Marie bebådelsedag eller vårfrudagen.

Över tid förändras språket så att vi inte känner igen den ursprungliga betydelsen. Sen är det en annan sak att jag upptäckte när jag lärt mig läsa och läste på skyltar och kartor att jag inte kände igen de platser som jag trodde jag kände till så väl - tills jag såg namnen i skrift.

Men det här är en annan spännande problematik som t.ex. min inte lastgamle men ändå vän Bertil Danielsson (som förresten blivit med hemsida: Klicka här!
) och jag brottas med ibland - vårt lokala språk.

http://www.vafflor.se/

Redan nu kan vi ge en länk till en intressant sida på Språkrådets webbplats. Den handlar om Ord i almanackan.

Hur det blir med tiden efter våffeldagen är det i dagsläget osäkert att uttala sig om. Som gammal statistiker är ju inget säkert utan bara med en viss sannolikhet. Den sannolikheten är för det mesta oviss. Men som man säger i Indien och Kina: Den som lever får te.

Inga kommentarer: