måndag 8 mars 2010

I tidigare inlägg i bloggen har jag skrivit om gamla bilar och nämnt Karlströms affär. Det fick min svärfar Arne i Hovsta utanför Örebro att berätta om tre episoder på 1930-talet då bilar fortfarande var ganska ovanliga.

Den första episoden, en mindre olycka eller tillbud som har jag också hört berättas från annan källa hände i samband med en bröllopsfest i Rävvåla gamla Folkets Hus.

Bilden till vänster av gamla Folkets Hus i Saxdalen finns på det omfattande bildalbum med gamla och nyare bilder från Rävvåla/
Saxdalen som Lars-Åke Wettercrantz har lagt upp på Internet.

Länk till Lars-Åkes fotogalleri: vvk.se/gallery

Bläddra och titta på bilderna och om du känner igen personer som inte är namngivna på gamla bilder: Hör gärna av dig och berätta!

Det som hände vid gamla Folkets Hus var att en av våra handlare vid den tiden Gustav Karlström deltog i en bröllopsfestlighet i gamla Folkets Hus. Gustav var den som skulle skjutsa brudparet hem efter festen. På något sätt blev det problem när sällskapet satt sig i bilen och skulle köra iväg. Bilen rullade baklänges nerför det branta stup som fanns vid sidan av planen framför Folkets Hus.

Som tur var stoppades bilen av några träd och det hela avlöpte utan personskador. Vad som orsakade olyckan är inte känt. Men med tanke på att Gubbas berg på den tiden var flera meter högre än där vårt nya Folkets Hus nu ligger så måste det ha varit en obehaglig biltur att åka nerför slänten.

Nästa tillbud som Arne berättade om var tydligen med samma förare Så är skriver Arne:

"Den senare var Karlströms sk sportbil med en överbyggnad för två. Mamma och jag hade varit in och handlat hos Finn-Kalerik - du vet säkert var - när vi ser Karlströms bil komma farande från norr och styrde in mot den lilla bensinpump som fanns strax söder om affären, men bilen fortsatte förbi pumpen och ner i den tvära slänt som fanns. Ur steg någon, jag minns inte vem men min mamma säger "usch så otäckt" satte mig på sin cykel och så åkte vi snabbt därifrån."

För den som inte känner till Finn-Kalerik (som det uttaldes) så var det en handlare som hade affär, bensinmack och kafé där senare Hjalmar Runnberg bedrev samma rörelse. Idag är det IT-butiken Sme-server som finns i huset.

Vad man kallar huset som gammal Rävvåling/Saxdaling beror på personens ålder. När jag pratar gamla minnen med min fars kusin, Lasse Fredriksson,
urmakarn, säger han Finn-Kalerikes och jag förstår vad han menar. När jag talar om samma hus säger jag Hjalmar Runnbergs eller Hjalsmars kafé.

En tredje bilhistoria berättar min svärfar så här: "En annan beryktad bilförare i Rävvåla på tidigt 30-tal var Busk-Alfred, han bodde i norra Sörbyn långt upp mot skogen. Han hade skrämt några damer som åkte med honom, när han på Brattjämna hade klivit ur bilen och ställt sig på fotsteget medan bilen gick. Annars var Brattjämna en fartsträcka på den tiden - 30-talet, appropå fartsträckor som du redovisade i din blogg. Hälsning från Arne i Hovsta."

Inga kommentarer: