Vi vill från början klargöra att Saxdalen blogg frånsäger sig allt ansvar för den information som läckt från höga beslutsfattare inom EU och ABB. Samtidigt vill vi absolut inte undanhålla våra läsare information som kan bli viktig i framtiden för oss saxdalingar.
Det har kommit till vår kännedom att det finns planer på att inom en mycket snar framtid provköra ett revolutionerande tågsystem vid ABB i Ludvika. Det handlar om ett s.k. Maglevtåg. Eftersom det här hör till spets- kompetensen inom tågsystem så finns mer information på engelska här.
Enligt vad Saxdalen blogg har erfarit gäller det en nybyggd provsträcka Ludvika-Saxdalen. Projektet påstås ha påskyndats mycket av de problem som svenska järnvägar erfarit under den gångna vintern (och tidigare vintrar).
Den stora nyheten och vinsten med det här systemet är att det är oberoende av kontakten mellan räls och hjul! Det finns ingen räls och inga hjul på eller under ett Maglevtåg! Igenfrusna växlar lär inte kunna förekomma eftersom växlarna i det här systemet är elektroniska och inte har någon motsvarighet i rörelser i rälsar som kan frysa fast.
Ett exempel på ett tåg av nämnda typ ser ut så här (klicka på bilderna för förstoring):
Det här kan bli det man ser om man tittar längs Gonäs- vägen väster om Lyviks- kullen om ett par år. Tåget lär gå genom tunnlar där det är höglänt och på broar där det är dalar.
Den nu projekterade sträckan 11,09 km kalkylerar med en ändstation strax norr om Bilprovningen i Ludvika (för att undvika brobygge över Lyviken).
Stationen i Saxdalen beräknas ligga bredvid (eller ihopbyggd med) nuvarande Saxen- kiosken. I Saxdalen blir det tunnel under Malbacken och bro över södra Saxen. Stins vid Saxdalskioskens station väntas bli Saxdalens Elvis, Åke Dahlman.
Saxdalen blogg har förgäves sökt bekräftelse från både EU och ABB gällande de förmodade planerna men hittills utan resultat. Det som ändå får oss att publicera detta inlägg är två observationer av saxdalingars beteenden under de senaste två veckorna.
Två personer med stark Saxdalensnknytning, en med anknytning till skogsnäringen och den andre med en central position i Dalarnas massmedia har - enligt vad Saxdalen blogg erfarit - nyligen åkt till Frankrike enbart för en provåka det franska snabbtågssystemet TGV.
Vi vet att EU kräver att alla nya projekt som söker ekonomiskt EU-stöd måste vara konkurrensutsatta och det passar väl in i den aktuella resan. Fransmännen kan vara potentiella leverantörer av "Saxenskytteln" som är projektets arbetsnamn.
Saxdalen blogg har efter noggranna efterforskningar funnit att de två personerna redan är kända i Saxdalen blogg!
En av de två som delvis är boende i Saxdalen är också en känd fartälskare - men med fötterna på jorden. Han har redan utmärkt sig i Saxdalen blogg och ses här ovan till höger med sin tidigare höghastighetsbil.
Den andre teståkaren i Frankrike är också en känd saxdaling med stark anknytning till den lokala skogsbruks- verksamheten (en hel del skogsavverkning och återplantering kommer sannolikt att bli resultatet av det aktuella projektet). I Saxdalen bloggs bildarkiv hittade vi den här bilden av personen ifråga.
Ett annat indicium för att något är på gång i Ludvika och ABB är att en släkting till mig som arbetat för ABB och som tidigare varit på arbetsbesök i Kina helt plötsligt blev kallad att åka till Kina igår. Besöket i Kina var planerat men senare. Enligt källor handlar det om en byteshandel: Om ni svenskar bygger kinesiska Volvobilar åt oss kan vi i Kina bygga ett snabbtåg åt ABB. Tydligen är Saxenbanan ett brännhett utvecklingsprojekt.
Det har kommit till vår kännedom att det finns planer på att inom en mycket snar framtid provköra ett revolutionerande tågsystem vid ABB i Ludvika. Det handlar om ett s.k. Maglevtåg. Eftersom det här hör till spets- kompetensen inom tågsystem så finns mer information på engelska här.
Enligt vad Saxdalen blogg har erfarit gäller det en nybyggd provsträcka Ludvika-Saxdalen. Projektet påstås ha påskyndats mycket av de problem som svenska järnvägar erfarit under den gångna vintern (och tidigare vintrar).
Den stora nyheten och vinsten med det här systemet är att det är oberoende av kontakten mellan räls och hjul! Det finns ingen räls och inga hjul på eller under ett Maglevtåg! Igenfrusna växlar lär inte kunna förekomma eftersom växlarna i det här systemet är elektroniska och inte har någon motsvarighet i rörelser i rälsar som kan frysa fast.
Ett exempel på ett tåg av nämnda typ ser ut så här (klicka på bilderna för förstoring):
Det här kan bli det man ser om man tittar längs Gonäs- vägen väster om Lyviks- kullen om ett par år. Tåget lär gå genom tunnlar där det är höglänt och på broar där det är dalar.
Den nu projekterade sträckan 11,09 km kalkylerar med en ändstation strax norr om Bilprovningen i Ludvika (för att undvika brobygge över Lyviken).
Stationen i Saxdalen beräknas ligga bredvid (eller ihopbyggd med) nuvarande Saxen- kiosken. I Saxdalen blir det tunnel under Malbacken och bro över södra Saxen. Stins vid Saxdalskioskens station väntas bli Saxdalens Elvis, Åke Dahlman.
Saxdalen blogg har förgäves sökt bekräftelse från både EU och ABB gällande de förmodade planerna men hittills utan resultat. Det som ändå får oss att publicera detta inlägg är två observationer av saxdalingars beteenden under de senaste två veckorna.
Två personer med stark Saxdalensnknytning, en med anknytning till skogsnäringen och den andre med en central position i Dalarnas massmedia har - enligt vad Saxdalen blogg erfarit - nyligen åkt till Frankrike enbart för en provåka det franska snabbtågssystemet TGV.
Vi vet att EU kräver att alla nya projekt som söker ekonomiskt EU-stöd måste vara konkurrensutsatta och det passar väl in i den aktuella resan. Fransmännen kan vara potentiella leverantörer av "Saxenskytteln" som är projektets arbetsnamn.
Saxdalen blogg har efter noggranna efterforskningar funnit att de två personerna redan är kända i Saxdalen blogg!
En av de två som delvis är boende i Saxdalen är också en känd fartälskare - men med fötterna på jorden. Han har redan utmärkt sig i Saxdalen blogg och ses här ovan till höger med sin tidigare höghastighetsbil.
Den andre teståkaren i Frankrike är också en känd saxdaling med stark anknytning till den lokala skogsbruks- verksamheten (en hel del skogsavverkning och återplantering kommer sannolikt att bli resultatet av det aktuella projektet). I Saxdalen bloggs bildarkiv hittade vi den här bilden av personen ifråga.
Ett annat indicium för att något är på gång i Ludvika och ABB är att en släkting till mig som arbetat för ABB och som tidigare varit på arbetsbesök i Kina helt plötsligt blev kallad att åka till Kina igår. Besöket i Kina var planerat men senare. Enligt källor handlar det om en byteshandel: Om ni svenskar bygger kinesiska Volvobilar åt oss kan vi i Kina bygga ett snabbtåg åt ABB. Tydligen är Saxenbanan ett brännhett utvecklingsprojekt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar