söndag 18 april 2010

En naturmänniska med viss både lokal och personlig anknytning

Jag träffade aldrig Lennart Hyland. Men han var en person som jag tror alla kände till och de flesta tyckte om. När jag var barn, innan televisionen kom, satt familjen som klistrad vid radio- mottagaren på lördagkvällarna för att lyssna på Lennart Hylands program. Det var Karusellen, ett radioprogram med en stor lyssnarskara.

Gösta "Snoddas" Nordgren som blev en legend när han 1952 var med i Karusellen har vi redan berättat om här i bloggen. Jag minns också min fars idoga försök att vara husmor efter Hylands uppmaning till Fru-fridag 1954. Hur min far lyckades minns jag inte men alla fruar skulle få ledigt från matlagning och andrar sysslor som ingick i hushållsarbetet - om än bara för en dag.

När TV fick sin officiella premiär i oktober 1954 var Lennart Hyland redan en dåtidens media-kändis och den självklare programledaren. Hylands Hörna startade 1961 som ett radioprogram men flyttades året efter över till televisionen. Det blev kanske Hylands största succé i kamp med flera andra publikdragare.

Men vad har Hyland - och Hylands Hörna med Saxdalen att göra? Ja knappast något direkt bortsett från att jag vet att de flesta Rävvålingar och Saxdalingar på den tiden ägnade en viktig del av lördagkvällen åt att lyssna på Hyland.

Men Hylands Hörna hade många gäster och åtminstone en har en viss lokal anknytning och dessutom indirekt en viss anknytning till min egen historia. Den Hylands Hörna-gäst jag tänker på är Jan Lindblad en naturälskare, naturfotograf och tusenkonstnär. Tyvärr gick Jan Lindblad bort redan 1987, endast 54 år gammal i sviterna efter en tropisk feber. För den som inte sett eller kommer ihåg Jan Lindblad tittar vi på ett utdrag ur - just Hylands Hörna:



Jan Lindblads lokala anknytning är att han bodde flera år i Nås finnmark (och på en skärgårdsö) med sambo och två tigerungar, Lillan och Rani. Planen var att de vuxna tigrarna skulle lämnas till en djurpark i Indien. Den planen gick i stöpet genom de indiska lagarna som inte tillåter att tigrar uppfödda utanför Indien planteras in i de indiska tigerreservaten.

Så om ni ser vilddjur i finnmarken som är större och mer randiga än de omtalade vargarna så kanske det är Lillan och/eller Rani?

Jan Lindblad och jag har alltså det gemensamt att vi båda varit i Indien. Jag var nästan enbart i huvudstaden New Delhi medan Jan Lindblad troligen var nästan enbart i Indiens vildmark - och det är en viss skillnad. Vi har också båda arbetat i Guyana ett litet land i nordöstra Sydamerika. Men det var lika där: Jag var för det mesta i huvudstaden vid kusten i nordvästra delen av landet medan Jan Lindblad förmodligen var nästan enbart i landets östra del.

Det fanns stora faror när jag var i huvudstaden Georgetown men det var inte naturliga faror utan berodde på en mycket hög brottslighet. Flera mord skedde under min tid i Georgetown och en av våra chaufförer på statistikbyrån blev mördad. För Jan Lindblad skulle jag tro att anacondor, andra ormar och inte minst farliga spindlar var ett större hot.

Jan Lindblad var i Guyana långt före mig men jag känner en stark gemenskap med honom. Han är den ende svensk jag känner till som har förstått att det är skillnad mellan Guyana och Guayana! Guyana är namnet på den stat som bildades 1966 medan Guayana var namnet på ett mycket stort landområde som omfattade en stor del av nuvarande Guyana, Surinam, Franska Guayana, Venezuelanska Guayana, Brasilianska Guayana och ett område av Colombia.

Jag skulle vilja tacka Jan Lindblad för hans insikt men det är tyvärr för sent.

Inga kommentarer: