fredag 23 april 2010

Dragspelskurs avlutades i Saxdalens Folkets Hus - 1949

Vad hände 1949? Det var nog en hel del, en del som vi kommer ihåg och säkert mycket som vi har glömt. Jag kan tänka mig att det bl.a. var kamp mellan Nyhammars IF och Saxdalens IF både på Åvallen i Nyhammar och det som senare blev Furuliden i Saxdalen. Något som är säkert är i alla fall att Saxdalen var Saxdalen och inte Rävvåla - för andra året i rad!

Om det var motsättninger mellan grannbyarna på idrottsbanorna så var det samarbete på det kulturella området. På den tiden var det vanligare med dragspels- kurser är det är idag. Från min vän och Bengt Östberg, född och uppväxt i Östanbjörka där jag också har en rot fick jag ett foto med en liten historia om en dragspelskurs i Nyhammar och Saxdalen. Den här kursen hölls samma år som jag började i småskolan i Saxdalen med Kerstin Morén från Gagnef som lärare (se föregående inlägg). Kursavslutningen för dragspelskursen hölls i Gamla Folkets hus i Saxdalen. Här är Bengts foto (klicka på bilden för förstoring) och bifogade historia:


Hej Ola!
Hittade en bild med Saxdalsanknytning. Året är 1949. Ett gäng hade gått på dragspelskurs i Nyhammar och ett i Saxdalen. Nu skulle vi visa upp vad vi lärt oss, och detta skedde på scenen i Saxdalens Folkets hus. Jag kommer ihåg hur jag i ett års tid transporterade mitt Granessospel på cykelns pakethållare en gång i veckan från Östanbjörka till Folkets hus i Nyhammar. Där tragglade vi sedan Norsk bondvals eller Avestaforsens brus. Du känner säkert igen några av personerna på bilden. Längst till höger står t ex en av kursledarna, Åke Berg. På nedersta raden sitter från höger: Harry Larsson Gärdsveden, Sven Westlund Kyrkbyn, Tommy Gylling Kyrkbyn, Bengt Östberg Östanbjörka, Torsten Jansson Östanbjörka, Arne Rosén Saxdalen.
Den sistnämnde blev ju i alla fall spelman - jag vet inte hur det är med övriga.
Bra att du är bra från din förkylning!
Bengt

Tack Bengt för bild och historia! Om någon känner igen musikanter som inte har namngivits: Skicka gärna information om vilka spelmän och spelkvinnor som finns på bilden!
Hälsar Ola

Inga kommentarer: