tisdag 26 januari 2010

Tänk om inte 26 januari fanns...

Jag skulle sakna 26 januari mycket om detta datum inte fanns. Tänk att aldrig ha fått lyssna till Alice Babs som är född då - och i så fall inte heller till den supermusikaliska och humoristiska trion Swe-Danes där hon sjöng med danskarna Ulrik Neuman och Svend Assmussen. Vi skulle i så fall också ha missat att lyssna till en annan stor jazzviolinist, fransmannen Stéphane Grappelli.

En svensk lirare som också skulle ha saknats var Gösta "Snoddas" Nordgren. Han skulle säkert vara känd av en del äldre svenskar med stort idrottsintresse men knappast av större delen av Sveriges befolkning som den 26 januari 1952 satt klistrade framför radioapparaterna för att lyssnade på Lennart Hylands populära radioprogram Karusellen.

Den lördagen lyssnade jag på Karusellen och hörde när Snoddas sköt sig in i hela Sveriges befolknings medvetande - inte med ett bandyskott utan med en musikbang som hördes överallt och under lång tid: Hadderian haddera...

Historisk forskning har visat att jag själv fyllde 10 år just den dagen så ni förstår hur viktig 26 januari är för mig. Utan den: Ingen blogg och ingen bloggare Ola.

Jag minns hur vi skolbarn försökte lära oss texten på Flottarkärlek som slagdängan hette. Vi försökte komma ihåg texten som vi skrev ner på papperslappar och sen försökte sjunga. Snoddas musikaliska betydelse för mig kan inte jämföras med Alice Babs eller Stéphane Grappeli men så var han ju inte heller född den 26 januari.

Det var däremot både Alice Babs och Stéphane Grappeli och det är jag lite stolt över. Här syns Alice Babs med dottern Titti, också sångerska som också läste pedagogik på min institution när jag var lärare vid Uppsala universitet.

Andra som jag har en positiv bild av och som är födda samma datum är t.ex. den amerikanske skådespelaren Paul Newman, den franske filmregissören Roger Vadim och den kanadensiske ishockeyspelaren Waine Gretzky. Mindre stolt är jag över att ha födelsedagen
gemensamt med Rumäniens tidigare diktator Nicolae Ceaucescu.
Den franske marskalken och senare kungen av Sverige Jean Babtiste Bernadotte har inte gjort något intryck på mig så där har jag ingen uppfattning.

Ett par andra storheter som jubilerar den 26 januari är Indien och Australien.

Ovan till vänster syns Röda Fortet i New Delhi i Indien. Där talar landets president till Indiens folk varje år den 26 januari, så också idag. Indien som stat föddes 26 januari 1950 och är ett land som jag tycker mycket om. Jag har flera mycket goda vänner i och från Indien.

I Australien har jag aldrig varit och har därför ingen riktig uppfattning om landet. Nationaldagen är i alla fall 26 januari. Jag skulle gärna besöka Sydney och det vackra operahuset som syns ovan till höger. Som svensk kan man kanske känna sig nästan hemma där eftersom en dansk arkitekt ritat huset.

Den närmaste planen är dock att i kväll besöka Ludvika jazzklubb och lyssna till en hyllning till en annan av jazzens storheter: Gitarristen Django Reinhardt. Han var inte född den 26 januari men däremot den 23 januari, i Belgien. Han skulle ha fyllt 100 år i år om han hade levat.

Här kan man lyssna till Franska Hotkvintetten med både Django Reinhardt och Stéphan Grappelli spelandes Limehouse Blues:


Inga kommentarer: