fredag 8 januari 2010

Om Räfvåla Hytta och min granne Olle Runnberg

Klicka på bilderna för förstoring!



Under min tid som elev i Saxdalens skola träffade jag ofta Stig Olof Runnberg som bodde på Malbacken liksom jag själv. Men för det mesta träffades vi inte på Malbacken utan i biblioteket som låg i skolan. Det låg då i den östligaste lärosalen på andra våningen dvs. två våningar högre än nuvarande bibliotek.
  
Att vi träffades där berodde på att Olle - som vi kallade honom - var en flitig biblioteksbesökare och att mina föräldrar hade hand om bokutlåningen på den tiden. Biblioteket var öppet några timmar varje fredagskväll och jag var för det mesta med mina föräldrar i biblioteket.
  
Jag minns en speciell liten historia om Olle: En kväll när han kom för att låna böcker sa han att han började se så dåligt att det började bli svårt att läsa. Min far sa då att "du får väl skaffa dig glasögon". Det oväntade svaret blev: "Nej då får det nog vara slut med läsningen". Jag minns inte om min far och jag pratade om vad Olle egentligen menade men i annat fall antar jag att vi båda tolkade det som ett utslag av det utpräglat ekonomiska sinne som Rävvålingar var kända för...
  
Historien slutade dock lyckligt: Olle skaffade sig glasögon och han fortsatte att läsa. Det har jag fått bekräftat av hans lillebror Åke som nu bor i samma hus som Olle bodde i. Olle var nog intresserad av mycket och han forskade också om vår hembys historia.
  
På de tre miniatyrbilder som finns i det här inlägget kan man läsa lite om den gamla bergsmanshyttan Räfvåla Hytta som fanns nere i byn från 1634 - 1865.

  
Hyttorna var beroende av stora mängder skog (träkol) och vattenkraft. Det hade många hyttor brist på, så också i Rävvåla.

  
Olle Runnberg sammanställde den här historiska beskrivningen om Räfvåla Hytta.

Inga kommentarer: