fredag 15 januari 2010

Jag fick ett elektroniskt brev från Nacka

Ack nu är det vinter - och skidan den slinter...

Under en promenad på skogsvägen till Vitjans Rönningfall i dag... Ja den metropolen är nog inte så känd, inte ens för många Saxdalingar. Men för mig och min sambo och hund är Vitjans Rönningfall ungefär halva vägen till Stackarberget. Under den halvtimmeslånga promenaden idag hann vi möta tre snöskotrar, två skidåkare, en stavgångare och en anhörig, gammaldags gångare utan stavar.

Det har ju blivit mildare så att folk vågar sig ut igen och det är också en riktigt fin vinter. Brevet från Nacka kom från en bekant från Uppsalatiden som jag inte träffat på många år. Men vi har fått kontakt och skickar då och då ett e-brev på Internet.

Jag har annars inte haft någon kontakt med Nacka sedan 1957. Det var året när vi hade en TV på prov och den närmaste och enda TV-sändaren låg i Nacka! Det innebar att jag när det var TV-dags tillbringade halva tiden på taket och vred på den 12 meter höga masten så att de två stora grindarna där uppe, antennerna, skulle kunna ta emot så mycket svartvit TV-bild som det var möjligt. Jag kände en viss samhörighet med Nacka då. Jag tror inte ens att jag varit dit men jag hade varit i Stockholm och jag visste ungefär åt vilket håll det låg.

Den andra kontakten på taket hade jag med mina föräldrar som tittade på TV och rapporterade genom skorstenspipan hur bra bilden var. När jag inte fick någon information vred jag sakta antennerna åt något håll och väntade på att få höra att: "Nu är det bättre!" Eller, "nu blev det sämre".

Problemet var att det ytterst sällan blev bra, hur jag än vred antennen. Jag tappade kontakten med Nacka och Nacka-sändaren efter den 26 januari 1957 när min far totalkvaddade vår Folkvagn på väg hem från arbetet i Grängesberg. TV-apparaten som var lånad på prov lämnades tillbaka till Sune Holm i Grängesberg och en ny Folkvagn köptes in på Bil & Buss i Ludvika.

Men idag hade jag alltså kontakt med Nacka igen och fick ett tips till den här bloggen. Iréne, hon heter så hon som skrev, har flera gånger varit i Grängesberg/Grangärdebygden under semestrar, tydligen både på sommar och vinter. Hon har brukat gå in på Internet för att titta på de webbkameror som bl.a. kan visa om det är snö och hur vädret ser ut.

Så här är några länkar till bl.a. skidanläggningar som vi har en hel del här i Dalarna men också till andra webbkameror i Sverige och i hela Norden.

webbkameror.se har både skidkameror och många andra webbkameror

swecams.se har webbkameror runt om i Sverige

vaplan.com har webbkameror i hela Norden

Jag tittade runt lite på olika webbkameror i Örebro, dit jag ska åka i morgon och Säfsen. Problemet på natten är att då händer ju ingenting så det är svårt att avgöra om det är stillbild eller video. På dagen när det är full aktivitet och ljust blir det en annan sak.

Att sitta länge och vänta på att någon ska gå över Jerntorget i Örebro eller att någon ska åka nerför en mörklagd pist tar kanske för lång tid för oss stressade nutidsmänniskor. Om man vill hålla sig orienterad om vad som händer runt omkring oss utan att ägna för stor tid åt att vänta kan man i stället välja att titta på någon video som redan är inspelad. Det finns flera sådana i länkarna här ovan.

Har ni förresten åkt förbi Clas Ohlsons lager i Insjön på sistone? I så fall har ni kanske sett att det varit något bygge på gång men inte ens haft tid att stanna till en kvart för att se vad som är på gång. Då är ni redan att gratulera: ni har tjänat in den kvarten och kan nu i stället titta på hela byggnadspro- cessen i komprimerad form, passande för dagens välorienterade medborgare som måste utnyttja tiden väl...


Inga kommentarer: