torsdag 28 januari 2010

Karl

Idag vill jag gratulera alla som heter Karl! Det finns ju flera som heter Karl och därmed har namnsdag idag t.ex. Karl Gustav, han den 16:e - och jag själv.

En annan Karl är Karl Viktor Karlsson i Linghem. Han är nog som vilken Karl som helst med undantag för sin ålder. Han fyllde 106 år på Lucia-dagen förra året. Jag framför mina varmaste gratulationer på Karl-dagen.

Inom vetenskapen psykologi talar man om psykologiska försvarsmekanismer. Det är olika mekanismer som vi människor använder oss av för att undvika att råka ut för psykologiska problem, neuroser och i värsta fall psykiska sjukdomar, psykoser.

En av försvarsmekanismerna kallas "identifikation". Det innebär att vi tillskriver oss själva egenskaper som vi ser hos andra personer och som vi uppskattar. Det kanske är det jag ska ägna mig åt en stund här.

Både min farfar och min morfar hette Karl. De är båda personer som jag beundrar, min farfar på goda grunder. Vi fick många år tillsammans och jag har många positiva minnen av honom.

Morfar däremot dog året innan jag föddes. Han syns till vänster, Karl Haag med min mormor Mia född Pettersson från Östanbjörka.

Av morfar har jag inga egna minnen utan bara hörsägner att gå på. Men min mormor levde tills jag var 25 år och hennes sätt att vara en stor tillgång för en uppväxande dotterson gjorde bland annat att jag ser min morfar som en värdig bärare av vårt gemensamma förnamn Karl.

Annars är jag långt ifrån ensam om att ha namnet Karl. Enligt min tidigare arbetsgivare, Statistiska centralbyrån, fanns det vid årsslutet 2008 (vi räknade så noggrant att förra årets slutsiffra inte publicerats ännu) 212 202 män med förnamnet Karl. Av dessa använde 60 498 Karl som tilltalsnamn. Mer överraskande kanske är att det också fanns två kvinnor med förnamnet Karl. En av dessa använde Karl som tilltalsnamn. Det fanns också två personer som hade efternamnet Karl.

Stavar vi namnet Carl så fanns 121 534 män och yvå kvinnor med det förnamnet. Ingen kvinna men 24 962 män hade Carl som tilltalsnamn. Efternamnet Carl hade hela 21 personer.

Men kungen då? Jo vi har väl en del gemensamt men det vore väl att ta i att säga att vi var kompisar även om vi bodde i Uppsala samtidigt under några år. Karl Gustav är drygt fyra år yngre än jag och när han började studera i Uppsala var jag redan lärare på universitet något som stärker min självkänsla även om jag bara är den 1:e och han den 16:e.

En liten detalj som jag annars skulle kunna använda för att identifiera mig med honom vore det faktum att Karl Gustavs far omkom i en flygolycka samma dag som jag fyllde ett år.

Nej vi var inte bästisar även om vi studerade sociologi båda två - men vid olika tillfällen. Och han handlade i affären mitt över gatan från mitt tjänsterum på Sysslomansgatan i Uppsala - men jag hade inte skrivbordet vänt mot fönstret så jag såg honom aldrig där heller.

Däremot var jag bästa kompis med min tidigare klasskamrat som under kungens uppsalastudier var klubbmästare på Stockholms nation där kung Karl var inskriven under sin Uppsala-tid. Så en obetydlig insyn i kungens liv, eller snarare trovärdiga vittnesmål om att han fanns där i Uppsala, hade jag.

Annars var "vanliga" Karlar som Trygg-Kalle och Rättar-Kalle i Saxdalen personer som varit mer närvarande och mer betydelsefulla i min ungdoms medvetande än många stora Karlar runt om i världen.

Extremen åt andra hållet är väl Karl den store. För att justera en större psykologisk störning kanske han är det rätta identifikationsobjektet.
Denne Karl som på juldagen år 800 kröntes till romersk kejsare lärde sig läsa först som vuxen men blev härskare över ett rike som omfattade en stor del av nuvarande Centraleuropa (grönt på kartan).

Karl den store organiserade den s.k. karolingiska renässansen.
Den lär ha inneburit ett kulturellt framsteg i förhållande till den tidigaste medeltiden.

Kanske det är en av orsakerna bakom den mångfald av egna kulturyttringar som vi har förmånen att uppleva i vår egen lilla del av världen: Saxdalen.

Inga kommentarer: