fredag 24 april 2009

Utsikt från ett vattentorn

Människor har väl alltid försökt att hitta höjder för att få så bra utsikt över sin omgivning som möjligt. Så är det också med mig. När jag var i Köln som jag skrev om häromdagen var jag upp i Kölnerdomens kyrktorn. Det gav den bästa utsikten över Köln man kunde få. I Örebro, när jag bodde där, var jag upp i Svampen flera gången. När jag hade besök från andra delar av landet eller från utlandet var det naturligt att åka upp i Svampen.

Så var åker man upp om man vill se utsikten från ett vattentorn i Saxdalen. Många kanske inte ens vet det men vi har ett vattentorn i Saxdalen! Varifrån skulle annars vattnet komma ifrån när vi vrider på vattenkranen? Ja det behöver man egentligen inte veta men för den som är intresserad så kommer förklaringen här. Men låt oss först titta på utsikten från Saxdalens vattentorn:

Men hur kunde det bli på detta viset? Jo det är ett torn. Det är en stor cylinder, 5,5 meter hög och 11 meter i diameter. Jag var själv med och göt den - 1961 tror jag visst att det var. Vi byggde en stor form. Jag körde bl.a. formvirke med lastbil till formbygget. När det var klart göt vi den stora cisternen och rev sen formen. Jag tror att betongen hade en speciell tillsats så att den skulle vara vattentät.

En botten och ett lock göts över cylindern och däruppe kunde man ha gjort ett kafé och utsiktsplats som på Svampen i Örebro. Men vi malbackingar kanske inte vill vara så storslagna. Vi är mera försiktiva av oss och I stället grävde vi ner hela tornet så att ingenting av tornet syns. Allt täcktes över av jordmassor. Så på toppen av "tornet" ser det ut så här idag.


En jordkulle som knappast märks, speciellt nu när träd och sly växt upp runt om och längs sluttningen. Den bästa utsikten är faktiskt den som finns på bilden högst upp. Där kan jag åtminstone skymta min gamla röda Volvo - något som knappast någon annan kan njuta av. Men som synes är Saxdalens vattentorn inte särskilt attraktivt för turister. De får leta sig till Saxenstranden eller upp på Saxberget, Stackarberget eller Uvberget för att hitta en vacker utsikt.

Det snyggaste motiv man kan få av Saxdalens vattentorn är nog det här:

Det är ingen hiss upp till toppen, men väl en trappa. Och det är ingen kö av turistbussar till sevärdheten. Men vi har vatten i våra kranar varje dag och det är huvudsaken för ett vattentorn som inte vill synas.

Inga kommentarer: