torsdag 23 april 2009

Hotellsituationen på Malbacken är prekär

Ibland måste man åka bort för att få perspektiv på sin egen omgivning. Samtidig finns det ju nästan oändligt mycket information tillgänglig idag genom Internet, datorer och andra tekniska hjälpmedel som utvecklas snabbt.

Jag vill ge ett exempel på vad jag menar. Hela min uppväxt bodde jag på Malbacken i Saxdalen och nu som pensionär bor jag här igen. Trots det har det aldrig tidigare fallit mig in hur stor hotellbrist vi har på Malbacken. Jag blev medveten om det först för ett par dagar sedan när jag råkade söka på Internet, just med sökordet "Malbacken".

Då fick jag på rekordtid en tydlig insikt om vårt stora problem. Webbplatsen hobohideout.com kan tydligt visa det som vi i vår trångsynthet inte själva kan se.

Klicka på bilden för att se den förstorad!

Malbacken City har inte ett enda hotell! Och inte nog med det: Webbplatsen föreslår att man ska leta efter hotell i närliggande städer (cities) och föreslår då:

Bjorkasen - 6 Kms or 4 mil
Bjornhyttan - 4 Kms or 3 mil
Fiskvikson - 5 Kms or 3 mil
Gammalbodarna - 4 Kms or 3 mil
Glaningen - 5 Kms or 3 mil
- 0 Kms or 0 mil
Nafbacken - 3 Kms or 2 mil
Navbacken - 3 Kms or 2 mil
Rafvala - 2 Kms or 2 mil
Ravala - 2 Kms or 2 mil
Ravvala - 2 Kms or 2 mil
Ropslatten - 6 Kms or 4 mil
Saxberget - 5 Kms or 3 mil
Saxeberget - 5 Kms or 3 mil
Slogasen - 4 Kms or 3 mil

För oss malbackingar blir ju avståndsuppgifterna lite svåra att tyda men det beror kanske på att amerikanerna uppfattar mil som mile och då blir det ju lite skillnad eftersom en mile är ungefär 1,6 km. Men annars visar ju webbplatsen på vår och vår omgivnings totala brist på hotell. Inte i någon av de föreslagna närliggande grannstäderna finns det ett enda hotell!

Kanske är hela den ekonomiska krisen ett resultat av vår hotellöshet? Tänk så många arbetstillfällen det skulle ge om vi bara bygger ett hotell var på Björkås, i Björnhyttan, på Fiskviksön, i Gammalbodarna, vid Glaningen, på Nävbacken, i Rävvåla (var det nu är någonstans?), på Ropslätten, på Saxberget och på Slogåsen.

Så mycket turister vi skulle få! Turistnäringen skulle blomstra och vi på Malbacken skulle få fler besök. Visserligen har vi i huset ett stort gästrum men kanske besökare i det tredje årtusendet föredrar att bo på hotell? Jag funderar redan på att inreda logen.

Om du bygger ett hotell, glöm inte att trycka på
på webbplatsen så att besökarna kan hitta ditt hotell. De har 6,5 millioner cities i sin databas varav Malbacken City är en.

Inga kommentarer: