onsdag 15 april 2009

Syster Emma

I mitten kanske mot slutet av 1940-talet har jag minne av att
min Far brukade ta bussen och åka till Syster Emma. Detta
skedde med jämna intervaller, jag minns att jag var orolig för
dessa resor, jag förknippade de med besök vid ett sjukhus. Jag
fick aldrig någon riktig förklaring, på den tiden, till dessa
resor, alltid undanglidande svar.

Så småningom uppdagades vart resorna ställdes, till Ludvika och
ett besök vid Systembolaget var målet. Månadsransonen fick inte
frysa inne, det var en medborgerlig plikt att ta ut
månadsransonen, det var motbok på den tiden.

Anledningen att Far skyllde på Syster Emma kan jag förstå så
här i efterhand, var att jag inte skulle springa runt och tala
om vart resorna var ämnade. Det var ju litet skamligt att åka
till Systembolaget, trots att all karlar hade samma ärende
månadsvis.
Nu var det ingen större konsumtion av dessa varor hemma hos
oss, så det blev som ett litet buffertlager, på hyllan.
Nu fanns det grannar som inte hade ett buffertlager, varför mot
slutet av månaden visiterna kom tätt, med förfrågan om "lån" av
en och annan skvätt.
Inga namn, de är alla borta nu mera, men en flitig besökare var
i alla fall rörmockare.

Jag fann litet fakta om Motboken, som följer:
Den infördes 1917 av Ivan Bratt (Bratt systemet), för att komma
tillrätta med den stora konsumtion av sprit som förekom i
samhället, på vissa ställen redan 1914.

Det var inte lätt att få motbok, gifta kvinnor, arbetslösa
eller folk utan inkomst, hade ingen möjlighet att få motbok.
Ogifta ensamstående kvinnor kunde erhålla en mindre ranson per
månad. Hembiträden (pigor) i familjer där mannen hade motbok
hade heller ingen rätt till motbok.

År 1948 fanns det 1´878.705 st böcker, och det genomsnittliga
uttaget per månad var då 1,82 liter/person.
Innehavet av motbok var förknippat med stora orättvisor,
personer med både hög status, och inkomst erhöll en större
ranson än mindre bemedlade i samhället.
Däremot var det inga restrektioner på inköp av vin, eftersom
den konsumtionen var mycket blygsam och inte ansågs lika
"farlig" som spriten.
Motboken avskaffades 1955, efter en utredning som varat i sju
år.

Jag har samma funderingar som Jon hade i Dala-Radion för någon vecka sedan.
Varför heter monopolet Systembolag i Sverige, i Norge heter det Vinmonopolet och i Finland Alko, de namnen har i alla fall anknytning till varorna.
Hittade även bilder på den så förhatliga "Motboken"
Hälsningar Lars-Åke




Inga kommentarer: