söndag 12 april 2009

Ingen uppståndelse i Sunnansjö, men det finns hopp!

Under påsk är vi ju vana att det kan inträffa underverk. Som OK-medlem sedan mitt första bilköp på 60-talet har jag väntat på ett under också i år. Jag tankade de sista beska dropparna på min OK-mack i Sunnansjö dagen innan macken skulle gå i graven. Men i påsktider är vi ju vana vid att sorgliga händelser kan få ett lyckligt slut. Så på den tredje dagen återvände jag till Sunnansjö för att se undret men ingenting hade hänt. I stället var pumpen nu parkerad som avfall på gräsmattan bakom Coop.

Den glaskur som skyddat oss mot regn när vi har tankat var placerad mot väggen till Coop där den inte gjorde någon annan nytta än att visa

att OK inte längre betyder bensin-station. Så har det annars varit för mig sen min far skaffade bil i början på 50-talet.


Är inte det en skymf mot kooperatationen och ett hån mot Coop att OK:s skrotade bensinmack behöver stödja sig mot Coops vägg? OK är bara ivägen!


Jag har arbetat i många länder och sett hur mycket kooperationen bidragit till fattiga länders utveckling. Men i Sverige bidrar OK numera tydligen bara till avveckling!

Jag är inte besviken på Sunnansjö men på OK! OK har inte ens kunnat visa oss medlemmar hur det ekonomiska resultatet för Sunnansjömacken varit.

Ja, jag vet att företaget heter OKQ8 sedan 1999 och är en sammanslagning av OK och Q8. Jag vet också att Q8 blev ju ett fyndigt namn (på engelska) för Kuwait. "En rejäl mack" som det hette förut på OKQ8:s hemsida. Nu heter det "Sveriges mesta mack"! Sug på den glesbygdskaramellen den som vill. Men OK var en kooperativ förening som vi medlemmar fortfarande trodde arbetade för våra intressen och vårt eget bästa.

Beviset för att vi hade fel har vi fått nu. Jag vet också att Kuwait blev sönderbombat 1990. Är det möjligen så att ledningen för OKQ8 är lika bombad som Kuwait blev då? Eller är det bara ett sammanträffande?

Lösningen för mig - och som jag vet för många andra OK-medlemmar är självklar: Vi går ur OK!!! För min egen del har jag betalat min sista krona till OKQ8 och har skaffat ett Volvo-kort som jag kommer att tanka på... men inte på OKQ8 utan på...Tanka.

Jag tyckte att ESSO:s slogan "Ha alltid ESSO i tankarna!" var mycket fyndig. Nu skulle jag snarare tycka att "Glöm inte Tanka!" är bättre. Många skaffar också Jet-kort.

På Tanka i Ludvika kan man också ta ut pengar, en tjänst som Coop servade OKQ8:s kunder i Sunnansjö med under alla år. I Sunnansjö kan vi också fortsätta att handla, ta ut pengar och beställa öl, vin och sprit. Men bensin köper vi hädanefter någon annastans än hos OKQ8!

Om du håller med så hör gärna av dig. Det finns hopp! Andra nerlagda OK-mackar har fått ny regi! Det kan vi också få om vi står på oss. Om OK inte behöver sina medlemmar och kunder så behöver vi inte heller OK.
Du som inte bryr dig utan tycker att OK ska avgå som vinnare behöver naturligtiv inte höra av dig. Vi bor ju i ett fritt land och därför har vi också rättigheten både att ha en egen uppfattning och att påverka!

Inga kommentarer: