tisdag 16 juni 2009

PRO Saxdalen flörtade med Slussbruden men motorinstresserade fick nobben!

I dag reste 15 medlemmar i PRO Saxdalen med andra PRO-medlemmar från kommunen på en chartrad dagsresa till Torsång. Jag var en av dem. Resan gick i vackert väder med buss till Falun och sedan med båten Slussbruden på Runn till Torsång.

Klicka på bilderna för forstoring!
Slussbruden gav oss en angenäm tvåtimmars sjöresa i lugnt väder och med god mat. Sen var vi framme i Torsång.

Själv tillhörde jag den grupp som valt att åka till Torsång för att besöka motormuseet. Det innehåller en raritet från Saxdalen: En båtmotor konstruerad och byggd av vår uppfinnare och tekniska geni Hjalmar Sjöstrand. Han var inte bara uppfinnare utan också kusin med min farmor.

Min uppgift i Torsång var att dokumentera vilken motor det är, att fotografera motor och kylflänsar. Det var inte bara jag som blev både besviken och arg: Vi som gjort resan enbart för att besöka motormuseet fick bara beskedet att motormuseet avbeställts och vi blev inte insläppta!

Kamerautrustningen släpar jag gärna på men bara när jag kan ha nytta av den. Så Rävvåla Kulturförening får inga bilder av Sjöstrandsmotorn i Torsång.

En del av resedeltagarna hade valt att bese Torsångs gamla kyrka. Vi andra spred ut oss i olika klickar i byn t.ex. vid Torsångs kafé för att köpa glass. Men där blev kön så lång att många väntade med glassätandet tills tillbakaresan med Slussbruden.




En trevlig dagsresa med fint väder, behaglig busstur och båtresa med god mat, god service och trevlig guidning. Antiklimax utgjordes av det uteblivna besöket på
motormuséet.








Inga kommentarer: