fredag 5 juni 2009

Musik med humor

När jag tänker på musik tänker jag ibland på något trevligt, något stämningshöjande ibland något som man kan skratta åt. Men musik kan ju också vara allvarlig, något som ger sorglig stämning, något som får tårarna att rinna. Men mina tårar kan också rinna av musik som är så vacker att man kiknar.

Några musiker som jag uppskattat mycket för deras humor är t.ex. vår egen Charlie Norman från Ludvika. Jag såg Charlies trio live några gånger och det var alltid en njutning, kanske var det också på grund av en geografisk gemenskaps-känsla? (Skillnaden mellan Hammarbacken och Malbacken är ju bara några kilometer!) Men också för att hans folkparksshower alltid innehöll massor av humor.

Annars har jag uppskattat humoristisk musik också från främmande länder som Danmark... och Danmark. Ja jag tänker först på en favorit som jag alltid tittade på när han var med på TV men som jag aldrig såg i verkligheten: Viktor Borge (egentligen B
ørge Rosenbaum). Han uppträdde för det mesta med en enmans-show men ofta med någon operasångerska som gäst. Han var också dirigent och dirigerade operor.

Här en video från hans 80-årsfirande på Tivoli i Köpenhamn 1989. Där hade han också debuterat 1927 efter sin musikutbildning vid Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i Köpenhamn. Här tillsammans med orkester och den danske blockflöjtisten Mihaela Petri som inte har det lätt att spela ihop med den pianisten:



Viktor Borge som var jude flydde till USA när Danmark invaderades av Tyskland under andra världskriget och förblev dansk-amerikan till sin död år 2000. Därefter blandades hans aska med askan efter hans hustru och delades sen upp på två urnor. Den ena urnsattes i Greenwich, Connecticut, USA där paret bodde och den andra på judiska begravningsplatsen i Köpenhamn.

Två andra danska musikaliska och humoristiska musikartister har jag dock sett i verkligheten: Svend Asmussen och Ulrik Neumann. Svend Asmussen var en av mina föräldrars favoritmusiker och vid ett av våra besök hos min moster i Stockholm såg vi Svend Asmussen och Ulrik Neumann på Folkan. Här ett av deras nummer:

Inga kommentarer: