tisdag 2 juni 2009

Känner du Sme-Lasse?

Rävvålingar och Saxdalingar som bott länge i byn kommer säkert ihåg Valdemar Eriksson, Sme-Valle. Han var droskägare som det stod i mantalslängden. Han och hans son Hugo stod under många år för de taxiresor som kunde beställas dygnet runt från Sme-Valle och Hugo.

Sme-Valle hade en bror Anton. Han var smed och kallades naturligtvis för Sme-Anton. Prefixet Sme kom sig av att Valles och Antons far var smed.

Men vem är då Sme-Lasse? Är det en okänd bror till Anton och Valle?

Nej han är inte släkt. Men jag har en annan Lasse i släkten och när jag pratar med Annie, min sambo, om Lasse och Lasse har det hänt att det blivit missförstånd. Och Sme-Lasse tycker jag är ett lämpligt namn på en Lasse som har ett företag som heter Smeserver.


Och han bor ju snett över vägen från Sme-Valles och Hugos tidigare hem och taxistation och har skylten Smeserver på gaveln.

Det här med namn är lite komplicerat ibland. Lasse och Lasse känner t.ex. varandra. De är båda teknikintresserade med specialintresset: Harley Davidson motorcyklar!

Jag skrev för kort tid sedan om min släkting Lasse, urmakarn. Han fyllde år. Och då fick han bl.a. en del Harley Davidson-attiraljer.

Nu råkar Sme-Lasse också fylla år, just idag. Och han fick också bl.a. en Harley Davidson-present som han provar på bilden här intill.

Men Lasse, urmakarn, kallar den som jag kallar Sme-Lasse för Finn-Karl-Erik. Han bor ju i Finn-Karl-Erikes... tycker Lasse.

Och då tycker jag att han bor i Hjalmars kafé. Urmakarn och jag är lite olika gamla och växte upp med två olika kaféer i huset som nu är Sme-Lasse och han familjs.

Ja det här blev väl inte så lätt att förstå men ni vet i alla fall att Sme-Lasse inte är släkt med Sme-Valle och Sme-Anton. Annars är ju de flesta i Saxdalen släkt. Men vi kallas ofta för något annat än det namn som står i kyrkböckerna.

Inga kommentarer: