tisdag 9 juni 2009

Nödhamn på Bohus Malmön

Under två somrar i början på 1970-talet arbetade jag som föreståndare för Ludvika kommuns barnkoloni Brevik innanför Bohus Malmön i Bohuslän.

Andra sommaren köpte jag och min sambo en liten segelbåt, en GKSS-eka. Vi seglade med alla barn på kolonin som ville segla från Breviks udde (Bua på kartan) runt den största ön i Åbyfjorden: Risö (söder om Åbyfjorden på kartan).

Alla barn var intresserade av att segla så det blev många turer runt Risö.

Under ett veckoslut hade vi besök av kompisar från Ludvika och vi planerade en segeltur till Lysekil. Vi planerade seglatsen väl, lyssnade på väderrapporten och startade på förmiddagen i vackert väder med en lagom bris.

Vi var fyra vuxna i båten men den seglade på ganska vägvinnande söderut och vi hoppades att vara i Lysekil om 1-2 timmar. Men något söder om halva Bohus Malmön fick vi plötsligt en häftig storm från öster. Innan vi skulle passera över inloppet till Brofjorden blev vi tvingade att ändra kurs.

Som skeppare tog jag inga risker utan föll av, d.v.s. styrde i medvinden mot Bohus Malmön. Stormen fortsatte i full styrka tills vi nådde stranden. Vågorna började gå höga men jag styrde mot den tångklädda klippstranden och vi kom med ganska hög fart in mot stranden. Vi hann planera att alla så fort som möjligt skulle ta sig över från båten till klippan så att vi kunde dra upp båten på land.

Det hela avlöpte helt enligt planen och efter några spännande minuter befann vi oss på Bohus Malmöns östra strand med vår segeleka uppdragen och i säkerhet. Stormen bedarrade inom en halvtimme. Vi tog oss till kolonin med bil och den manliga besökaren och jag själv återvände för att skjuta ner båten i vattnet och segla tillbaka till Brevik.

Flera båtar i sjönöd rapporterades efter den oväntade stormen. Bl.a pågick en regatta i Lysekil med optimistjollar där ett 30-tal seglare blev liggande i vattnet. Men alla kunde räddas.

För mig, min sambo och våra besökare blev det en spännande upplevelse som vi inte förväntat oss. Men vi kom inte fram till Lysekil som planerat.

Inga kommentarer: