lördag 13 juni 2009

Svarvar Elsa Danielsson - släktforskning

Under min tid i Uppsala hade jag ofta kontakt med Inga-Britt Trygg som var från Blötberget men som hade sin mormor i Saxdalen. IngaBritt och jag har fått kontakt igen genom min blogg och genom intresse för släkt- och hembygdsforskning.

Inga-Britts mormor var Elsa Danielsson, kanske inte känd av alla bybor under sitt riktiga namn men Svarvar-Elsa kände de allra flesta rävvålingar till och det är samma person. Stugan där hon bodde ligger vid Fyrmanåkern, till vänster om det första backkrönet om man åker upp bakom gamla Johnsons affär, nu Hedtorpsvägen.

Inga-Britt beskriver sitt arbete så här:
"I början av 90-talet läste jag på Högskolan i Falun för att få kompetens att undervisa på Lågstadiet och då fick vi släktforska. Mamma och pappa, som då levde blev mina intervjuobjekt. Detta dokument har jag sparat till mina barnbarn. Tänkte att det ev kan vara intressant för saxdalingar."

Vi har fått använda Inga-Britts rapport i vår studiecirkel om Saxdalen och jag tycker den ger en god bild av livet i en liten stuga i Saxdalen för två-tre generationer sedan. Rapporten är väl värd att läsas av flera som är intresserade av traktens historia.

Jag vill skicka ett stort tack till Inga-Britt för hennes släktforskningsrapport och låter den tala för sig själv:


(Klicka på bilderna för att se sidorna förstorade!)










































Inga kommentarer: