lördag 28 februari 2009

Öddö-episod i Norge

Under tre somrar i början av 60-talet arbetade jag på barnkolonierna på Öddö, två somrar som vaktmästare på Grängesbergs- och Grangärde barnkolonier och en sommar som lekledare på Grangärde barnkoloni.

Under den andra sommaren åkte jag tillsammans med en annan lekledare, Per Hillervik, under ett veckoslut till Ludvika och tillbaka till kolonierna. På Öddö fick vi dagligen en poststsäck från posten i Strömstad. Postsäcken kom med första båten från Strömstad till Blötebogen på morgonen. En morgon hände det att postsäcken - som alltid hittills varit svensk - var norsk!

Den norska postsäcken blev en klenod. Vi hade flera postsäckar på lager så vi behöll den norska postsäcken. När Per Hillervik och jag gjorde veckoslutsresan till Dalarna tog vi med den norska postsäcken med en del saker som vi kunde behöva under resan.

Under återfärden från Ludvika till Strömstad valde vi att ta den kanske kortaste och för oss mer intressanta vägen som innebar att man mellan Ed och Strömstad gjorde ett kortare besök i vårt grannland Norge. När vi passerade den norska gränsen skämtade vi om att det kanske inte var så bra att vi råkade ha en norsk postsäck i bilens bagageutrymme. Men vi hoppades naturligtvis att ingen skulle bry sig om det.

Efter bara några kilometer innanför den norska gränsen blev vi stoppade av en norsk polispatrull. Vi anade att vi skulle få stora problem med att förklara hur en svensk bil kunde ha en norsk postsäck i bagageluckan... Polisen undersökte bilen invändigt och beordrade oss sedan att öppna bagageluckan. De tittade runt och lyfte på alla saker som fanns där - inklusive den norska postsäcken. Vi var beredda på det värsta... men poliserna stängde babageluckan och sa bara att vi kunde fortsätta.

Vi frågade varför de hade stoppat oss och de förklarade att de var ute efter narkotika efter något tips. Men vi var inte intressanta för den norska polisen och var mycket lättade när vi fortsatte mot Sverige med den norska postsäcken i bagageutrymmet. Säcken blev sedan mycket populär för förvaring i olika sammanhang, ungefär som en sjösäck för en sjöman...

1 kommentar:

aline sa...

Hej kanske jag var ett av barnen du försökte aktivera på Öddö, jag va där 4 ggr första gången va jag 6år, Jag älskade öddö. Minns Algot som lekledare och vaktmästare, ditt namn minns jag inte tyvärr, fanns även en kille från Örebro som hette Bjarne Andersson som va lekledare,

Ville bara tala om att jag har varit där ;o)

MVH