fredag 20 februari 2009

Vinter i min tidiga barndom

Det är inte bara i vinter som det är snö och kallt. Det var än vanligare när jag var liten. Och vi utnyttjade vintern till friluftsliv i olika former. Skidåkning var ett vanligt fritidsnöje. Mina föräldrar åkte ofte skidor med mig och jag har hittat flera bilder i våra kakburkar med foton från 40-talet och framåt. På bilden till höger är jag på väg till ett av de vanligaste utflyktsmålen: Min morbror Elis gamla fäbodstuga i Mässan dit vi ofta ställde färden, både vinter och sommar.

Elis ägde inte stugan, han arrenderade den. Stugan ägdes av en av Sunnansjöbönderna och var en av deras gamla fäbodar i Mässan. När jag var liten var tyvärr fäbodlivet i Mässan ett avslutat kapitel och de stugor som fanns kvar, och fortfarande finns kvar, används enbart som fritidshus eller arrenderades ut. Det låg flera gamla fäbodstugor i rad. De låg en bit upp från sjön och det gick en stig mellan stugorna.

Här har mamma och jag nått fram till fäbostugan och jag får min belöning, en kopp varm choklad på verandan. Det smakade gott och skidturen fick sin belöning. Ibland öppnade vi dörren och gick in i stugan också på vintern men det var fuktigt och kallt och kändes inte mysigt att vara därinne som det gjorde på sommaren. Och vinterdagarna var korta och det tog lång tid att värma upp timmerstugan även om man eldade i spisen.

Till höger mina föräldrar framför en annan fäbodstuga som jag inte minns vilken det var. Jag minns inte den här bilden men jag fick då och då knäppa ett kort med min pappas kamera. Han fotograferade ganska mycket och vi gjorde ett mörkrum i källaren där vi framkallade både filmer och kontaktkopior. Vi köpte också en byggsats till en förstoringsapparat som jag monterade ihop och vi kunde sen göra förstoringar från både småbildsfilm och 6 x 9 cm film som var det vanliga formatet ganska länge.

Inga kommentarer: