fredag 14 november 2008

Historia omkring ett hus i Verkbacken.

Huset på bilden ovan låg vid, vad vi förr kallade Verkbacken, strax bredvid Rävvåla Hytta.


I dag ungefär vid Oxbrovägen 50, vid infarten till Malmslagarvägen (Momsen), det fanns fortfarande kvar omkring 1950, eftersom jag har minnen av att ha sett det.
Jag minns att en av de sista som bodde där hette Ivar Karlström.

På kartor och i ägarebeskrivningar från 1857 har jag funnit att det då ägdes av Målaren Per Wettercrantz (f.1806 d.1879) det var min Farfars Morfar.


Vidare har Lars Fredriksson berättat för mig att omkring 1915 - 1920 var hans moster Frida Pettersson, senare gift Fredriksson, städslad som piga hos en Wettercrantz just i detta hus.


Enligt min släktforskning bör det ha varit min Farfars Far, Anders Gustaf Wettercrantz(f.1846 d.1927).


Frida berättade för Lars Fredriksson att en lördag kom en gruvarbetare vandrande på väg från Grängesbergs gruvor till sitt hem någonstans vid Skattlösberg. När han kom just här i Verkbacken kom en bil på vägen uppför backen, han hade aldrig förr sett en bil, för att rädda sitt eget skinn hoppade han över en gärdsgård på motsatta sidan av vägen från huset sett.


Nu bar det inte sig bättre än att där fanns en ladugård och gödselstacken låg just vid gärdsgården, han hamnade rakt i denna.


Man kan tänka sig vilken upplevelse det blev av första mötet med en automobil.





I dag ser det ut som på bilden ovan där en gång det lilla huset i Verkbacken låg, med några av mina anfäder som ägare.

En liten historia från en svunnen tid i Rävvåla by.

Med hälsningar Lars-Åke

Inga kommentarer: