fredag 15 juli 2011

Jag bor numera i en väderstationsbyggnad

Att bara kineser och engelsmän är bättre på att prata om väder än vi svenskar visar resultatet av en undersökning som tidningen "Väder" gjorde förra året. En förklaring skulle vara att vi i Sverige har mer väder än i många länder på jorden. Vi har ju årstiderna.
 
Mitt intresse för meteorologi har nog lyst igenom mellan raderna i bloggen. Intresset minskade inte när jag studerade meteorologi under en termin. Lite mer om mina studier i meteorologi och några väderupplevelser kan du se här.

 Sen dess har det länge varit en dröm att ha en egen väderstation. Nu bor jag helt plötsligt i ett stationshus. Det måste väl kallas så om man har en väderstation på taket? Saken är den att jag fick besök av en försäljare. Hon sålde inte väderstationer - utan larm. Vi kom in på gemensamma intressen och jag berättade om att jag börjat titta på väderstationer för privat bruk. Jag hade redan en favorit till överkomligt pris. Då visade det sig att denna vällarmade kvinna också var - åtminstone delägare - i just en sådan väderstation som jag utsett till favorit. Priset var överkomligt och larmförsäljarens bedömning att denna väderstation fungerade bra blev avgörande.

Intensifierade studier på Internet ledde snart till att Clas Ohlson i Insjön fick sälja ytterligare ett exemplar av sin bästa väderstation. På ett par dagar fanns den att hämta på Posten, d.v.s. numera Gruvhallen i Grängesberg.
 
Så här ser huvud- stationen ut. Den är batte- ridriven och ansluts till datorn med en USB-kabel. 

På taket sitter nu de olika instrumenten för registre- ring av utomhusdata: temperatur, luftfuktighet, lufttryck, vindhastighet, vindriktning och regn- mängd.
 
I huvudstationen registreras inomhus- värden för: temperatur och luftfuktighet. 

Ett datorprogram, EasyWeather, bearbetar data från både huvudstationen och utomhusgivarna. Automatiskt gör programmet beräkningar och presenterar  färdiga väderdata på huvudstationens bildskärm nästan omedelbart efter att de registrerats. Det tog ca. en timme att beräkna efter varje avläs- ning när jag var "manuell" väderobservatör på 60-talet.
 
Nu sänds data trådlöst från vårt tak ner till huvudstationen ungefär var 20:e sekund och direkt finns de bearbetade resultaten på bildskärmen. Det är nästan så att man kan bli lyrisk!

Det kommer inte bara att bli väderprat i bloggen i fortsättningen men om det blir lite glest mellan inläggen en tid kan det bero på att jag återuppstått som väderobservatör. Och visst är det fascinerande att man kan registrera och spara väderstatistik utan att egentligen göra någonting. Nu återstår att kolla värdena så att de stämmer och att drömma om förbättringar i systemet... Det finns redan många tänkbara utbyggnader och förbättringar.
 
Om man har en egen väderstation, kan man då titulera sig stins? Jag bor ju i alla fall i stationshuset och sköter stationen.

Vädret kan också vara ett fyrverkeri både i ljud och bild. Så här låter vädret idag.

Inga kommentarer: