fredag 29 juli 2011

En tur till Sunnansjö med minnen

Idag tog jag en tur till Sunnansjö för att hälsa på min mamma. När hon inte är trött är hon normalt på gott humör  och sjunger gärna. För dagen var det en sång som hon nynnade många gånger och slog takten. Texten kom hon inte ihåg men melodin var helt korrekt, Johanssons Boogie Woogie- vals av Povel Ramel:



I mitt hem lyssnade vi mycket till Povel Ramel när jag växte upp. Min far köpte tidigt en bandspelare och jag spelade in många Ramel-melodier på den.
 
Jag hade också förmånen att träffa Povel Ramel personligen - i Sunnansjö! Ja, inte igår utan i min ungdom. Vi var några ungdomar från Saxdalen som åkt till Morhagen för att umgås, prata och dricka
en öl.
 
Jag gick till den disk som var både reception och bardisk. Jag minns inte om det var ägarinnan fru Sundström eller dottern Anneli serverade då men där fick jag stå i kö en liten stund. Kön var inte så lång. Den bestod av Povel Ramel, Wenche Myhre och ytterligare någon person till som jag inte kände igen. Det var en avspänd atmosfär på Morhagen och jag tror att de båda kändisar- na trivdes där utan att bli besvärade av övriga gäster. Både Povel och Wenche pratade dessutom och betedde sig som folk i allmänhet. Det enda som jag minns att jag lade märke till var att Wenche Myhre var mycket kortare än jag föreställt mig. Det är ju inte så lätt att avgöra personers längd på TV.

En annan musikant som sjungit in boogie woogie-valsen och som är aktuell i Saxdalen under Dan Anderssonveckan är Cornelis Vreeswijk. Lyssna gärna till hans tolkning här. Och sen kanske vi ses på tisdag och lyssnar på mer Cornelis Vreswijk i Saxdalens Folkets Hus.

Inga kommentarer: