fredag 22 juli 2011

Har jag tagit mig vatten över huvudet?

Sådant här väder kan det väl inte vara meningen att man ska ha bara för att man satt upp en väderstation? Eller är det så att om man skaffar en väderstation som är gjord i Kina får man också dras med kinesiskt väder? När jag hörde regnet smattra på taket i morse var det inget duggregn. Jag gick ut på balkongen och tittade mot Saxberget och det såg ut så här:
 
 
Saxberget såg man inte skymten av. Det ligger bakom det ljusa fältet ovanför träden. Sikten var ca. 50 m och det som ser ut som glitter är regnet som stod som spön i backen.

Klockan 8.00 hade det kommit 0,3 mm regn som klockan 13.00 nått upp till 18,3 mm. Det är ju ingenting mot det regn som SMHI uppmätte i Borlänge den 8 juli i år, 85,5 mm på ett dygn. Men det är ändå väldigt torrt jämfört med de  1 800 mm regn under ett dygn som uppmättes på ön Réunion i Indiska oceanen 1952.
 
Min Sambo Annie är just nu i sitt födelse- land Colombia. Där finns en ort Lloró ca. nio mil från Stilla havet. Den räknas som jordens våtaste bebodda plats med i genomsnitt 13 300 mm regn om året, över 13 m regn!
 
Här i Saxdalen och runt om fick vi också åska som slog ner i ett av vindkraftverken så att det blev ett långt elavbrott i byarna från Grängesberg till Tuna Hästberg. Det gick inte att titta på TV eller köra datorn. Men min väderstation fortsatte att arbeta hela tiden. Både sändare och mottagaren inomhus går på batteri. Så jag kunde följa vädrets förändring på väderstationens bildskärm. Den uppdateras ungefär tre gånger per minut.

1 kommentar:

Kart-Bosse sa...

Nu har du reviderat min uppfattning om vad en paraplyorganisation är för något :-)