måndag 11 juli 2011

Visst sjunger det om Saxdalen!

Visst har vi en hel del sång och musik i Saxdalen - och vi är så stolta över det. Både sommar och vinter händer det ganska ofta att vi kan njuta av sång och musik i vårt Folkets Hus. Särskilt är det i samband med helger, fredag, lördag eller söndag. Och på somrarna på Runnbergsgården.
 
Men hur är det en vanlig måndag, mitt på dagen? Ja vi har just en sådan idag, en vanlig men en riktigt skön måndag med sol, varmt väder och en lätt bris. Och mitt på dagen har redan varit eller håller på att ta slut.
 
En sån här dag kan man hitta härlig sommargrönska under gröna lövträd som skyddar mot de direkta solstrålarna. Det hittade jag när jag åkte ner till Saxenkiosken. Se bara här (Klicka 1-2 gånger på bilderna för förstoring!):
  
Men vad är det för ungdomar som slagit till i grönskan? Ja, till och med Saxdals- hästen i bakgrunden är grön.
 
Jo, om vi tittar närmare på skylten bakom tjejerna ser vi att de kommer från Västerbergslagens Kulturskola, alltså den annonserade SOMMARORKETSTERN 2011!
 
Saxdalshästen är säkert grön av avund för ungdomarna ser inte bara trevliga ut och ser ut att ha trevligt - de sjunger och spelar bra också. Hör bara! Vi dyker direkt in i musikalen Hair, med Aquarius och Let the Sunshine in.
 

De musikaliska ungdomarna är mitt i en musikalisk resa runt Väsman. Före Saxenstranden har de varit på Solgärdet och bl.a. sjungit för min mamma. Efter Saxdalen bär det iväg till Grängesberg och Granliden för en ny konsert. Men låt oss först höra lite mer av Sommarorkestern 2011. Det blir Lasse Berghagens  En kväll i juni även om vi nu kommit en bit in i juli...
 


Publiken njöt och man kunde märka flera välkända saxdalsmusiker bland lyssnarna. De måste känna sig lugna för återväxten bland våra musikaliska ungdomar i trakten. Som den då hette Ludvika Kommunala Musikskola har ju också prisats av en framstående musikprofessor Cecilia Rydinger i min andra blogg här
  
 Efter en väl genomförd middagskonsert återstod för Sommarorkestern att plocka ihop instrument, noter och alla grejer och packa orkesterbussen. Innan avfärd till Grängesberg var det dock dags för en utelunch i det gröna med utsikt över sjön Saxen. Några bilder från den avslutningen vid Saxenstranden:
 




Inga kommentarer: