fredag 7 maj 2010

Tre generationer Runnberg

Runnberg är ett känt namn i Saxdalen. Det är ett namn som har funnits länge och som fortfarande är vanligt. Att hitta tre generationer Runnberg är inte svårt. Men hur ofta hör vi inte namn som vi hört så många gånger tidigare men utan att veta vilka personerna är. Hur ser/såg de ut? Jag träffade min släkting, skolkamrat och kompis under lång tid i Saxdalen, Per-Gunnar Runnberg, PG. Han hade med sig intressanta fotoalbum som jag fick låna. Där hittar jag lätt tre generationer Runnberg.

PG Runnberg

Låt oss börja med min nästan jämngamle runnbergare, PG Runnberg, f. 1941. Hans hela namn är Per-Gunnar Hugo Runnberg. Ibland hörde man "Per Gunnar" men för det mesta bara PG. Han är sju månader och 16 dagar äldre än jag själv och så har det alltid varit. Vi är födda olika år och har därför gått i olika klasser men i samma skolor under 12 år.

Vi har flera idrottsminnen tillsammans även om PG fortsatte med idrott betydligt längre än jag. PG var som både junior och senior duktig målvakt i Saxdalens IF:s fotbollslag. I skollagen spelade vi fotboll men också ishockey - både på nuvarande Furuliden (där byns första ishockeyrink byggdes) och på Slamhavet.

Bilden av PG visar en av huvudsysselsättningarna sommartid under skoltiden i Saxdalen: Bad och simskola vid Nya Dammen. Här ser vi också en annan person med många sysslor: Folkskollärare August Åhlström. Han var min första pianolärare, chef för Rävvåla/Saxdalens frivilliga brandkår, organist i Saxdalens kyrksal och prästens förlänga arm. När min kusin Börje Andersson och hans blivande fru Ruth skulle gifta sig gick de till August Åhlström för att ta ut lysning. Som synes var han också promotor vid de simkurser som hölls varje sommar vid Nya Dammen.

PG växte upp och är fortfarande delvis kvar i yrkeslivet som för också för honom inneburit många år inom affärsvärlden, närmare bestämt bilhandel - inte direkt som bilhandlare utan med mer övergripande uppgifter.

J Elis Runnberg

Till höger har vi PG:s far J Elis Runnberg (i hatt), J för att skilja honom från en annan Elis Runnberg i släkten. J Elis Runnberg var den som startade herrekipering i byn som han behöll under hela sitt yrkesliv. Elis byggde inte den affär som idag är Saxdalens Pizzeria. Den byggdes för att bli frisering. Men det blev ingen frisering så Elis flyttade sin herrekipering till den tomma lokalen där han sålde sina kläder. I lokalen fanns också tidvis bank och post. Elis var också tipsombud mm. Bilden tagen utanför Trondheim i Norge där Elis svåger Eric Haag bodde och hade sommarstuga, Eric i solglasögon.

Om PG var aktiv idrottare så var Elis kanske den störste eldsjälen bakom Rävvåla/Saxdalens fotbollsframgångar - som ledare. Jag kommer inte ihåg någon fotbollsmatch med Saxdalens IF där inte Elis var aktiv vid sidan av planen. De kanske fanns men i så fall sällan.

JL Runnberg

Jag är glad över att ha fått se ett bra foto av den för mig både mycket okände - men samtidigt mycket kände J L Runnberg, Johan Leonard f. 1863, den äldste av de tre Runnberg som kort presenteras här.

Jag undrar hur många bilister och bussresenärer som har läst skylten på den gamla butiken i Runnbergsgården JL RUNNBERG - DIVERSE-HANDEL på väg söderifrån mot Rävvåla/Saxdalens centrum. (Se bilden nedan).

Historien om JL Runnberg och hans diversehandel och senare flytt till Gamla konsum i Rävvåla 1933 när Nya vägen var byggd och Konsum flyttade ur sin gamla lokal är för lång för det här inlägget. Vi återkommer med den historien senare. Man kan lugnt påstå att JL Runnberg var basen för de många diverse- och speceriaffärer som senare växte upp i Rävvåla/Saxdalen. Många av de nya affärsinnehavarna startade som expediter hos JL Runnberg.

Här kan en mycket kort version ges: JL Runnberg flyttade sin affär från Runnbergsgården 1933. Men han flyttade varken bokföring, inventarier eller annat till den nya affären. JL Runnbergs Diversehandel låg i malpåse i ungefär 70 år innan den "återupptäcktes" och början till ett unikt museum och samlingsplats startade.

Härifrån kan man alltså säga att de två senare leden i de tre presenterade generationerna härstammar. Alla tre har varit verksamma inom handel.

Inga kommentarer: