måndag 10 maj 2010

Lucas, en kändis som snart fyller ett år

Idag är det 10 maj. I Saxdalen betyder det dagen för årets Saxdals-bäbis. Det barn som föds i Saxdalen närmast dagens datum blir årets Saxdals-bäbis, en årlig hederstitel som hittills delats ut sex gånger sedan 2004. Du kan läsa mer om Saxdals-bäbisarna på Saxdalen.se

När det gäller förra årets Saxdals-bäbis, Lucas Eriksson, som bor granne med mig så fyllde han ett år den 22 april. Han bor med föräldrar och syskon i den gård som vi kallade Spjutens när jag var barn.

Lucas är känd bl.a. från bild i Saxdalen.se men han har också varit huvudperson i Saxdalens kapell. Där blev han döpt och jag har ett par bilder från dopet:

På bilden ovan ses till höger huvudpersonen Lucas med sina gudföräldrar Carol Pederson och Al Pederson från Canada. Till vänster står Lucas stolta föräldrar Johanna och Micke Eriksson och bakom dopfunten dopförrättande präst komminister Håkan Henriksson.

På den undre bilden ser vi Lucas med sina gudföräldrar samtala med kantor Martin Dieden.

Som skolpojke var jag ibland hos Spjutens. På vintern åkte vi skidor nerför deras ganska branta åker och på sommaren var jag ibland där och tittade på bina som David Spjut hade i sina kupor. På väg hem från skolan hade jag gärna sällskap med Lucas släkting Sara Tillman som då bodde hos Spjutens och som är Lucas gudmors mamma.

Inga kommentarer: