tisdag 4 maj 2010

Håller du dig orienterad?

Vi vill väl alla vara orienterade? Med orienterad menar jag här: Jag vill veta var jag är och jag vill veta åt vilket håll norr ligger. Då känner jag mig geografiskt orienterad. Så har det varit åtminstone sedan jag gick i Folkskolan i Saxdalen. (Klicka på bilderna för förstoring!)
 
Om jag förlorar känslan för hur väderstrecken ligger känner jag mig inte hundraprocentigt väl till mods. Det här brukar inte vara några problem men det händer ibland.
I ett tidigare inslag här i bloggen har jag berättat om en episod när jag förvånades över min fars vilsenhet. Han brukade vara väl orienterad. Olika personer använder olika metoder för att orientera sig. Ofta är vi omedvetna om skillnaderna.
 
Som elev i Saxdalens skola fick min klass utbildning i att bli orienterade. Vår lärare Hjalmar Liss var en stor friluftsmänniska och han lärde oss om karta och kompass och om hur man i naturen kan se tecken på hur väderstrecken ligger. En annan folkskollärare som kom till Saxdalen, Knut Ottosson var en stjärnorienterare och satte fart på många av oss skolungdomar. Vi deltog i många orienteringstävlingar runt om i vårt län.
 
Ett par hjälpmedel från Liss lektioner:

1. Titta på trädkronorna! Den sida av träden som är vänd mot söder brukar ha de största och frodigaste grenarna.
2. Titta på myrstackar där sådana finns. De brukar också "vara vända" mot söder ligga i en södersluttning eller söder om ett träd eller sten.
 
Men den viktigaste hjälpen är solen. Klockan tolv på dagen (normaltid) så står solen i söder. Vi fick lära oss att ganska exakt räkna ut var söder var med hjälp av klocka och solens läge.
 
De här tipsen har fungerat bra i hela mitt liv. Helt omedvetet använde jag och litade på den ända tills jag i mitt arbete på SCB i Örebro fick arbeta utomlands. Den första riktiga "orienteringskrisen" kom i Sydafrika. Under min första dag i huvudstaden Pretoria fick jag bostad i ett "town-house" ett radhus i ett inhägnat område med bom som vakter måste öppna för att man skulle kunna köra in med bilen.
 
Området heter Falcons Crest, inte Falcon Crest som vi känner till från vår TV-historia. Crest betydet bergkam och det här är verkligen en bergkam med branta sluttningar på båda sidor och en smal plan yta där man byggt hus på båda kanterna.
 
Här visade sig min ordentligt inlärda orientering efter solens läge inte så lämplig. Här var det tvärtom! Vi hade en altan mot söder men för mig var
det mot norr! Solen står i norr kl. 12 på södra halvklotet.
 
Här
ses min "counterpart" Sannah, hennes son och systerson på altanen där Pretoria ligger till höger = söderut och solen kommer från vänster = norr.
 

För mig var det svårt att acceptera att altanen i söderläge låg i husets skugga mitt på dagen. Men jag accepterade det så småningom.
 
Falcons Crest ligger på norra sidan av Pretoria bara 700 m från Union Buildings som är officiellt säte för Sydafrikas regering och president.

Här ser vi en satellitbild där Union Buildings och Falcons Crest syns. Avståndet mellan dem är 700 m fågelvägen men betydligt längre med bil.
 
Utsikt söderut över Pretoria från Falcons Crest:
 
Förutom problemet med orientering är Sydafrika ett av de länder jag trivdes allra bäst i under mina arbetsresor utomlands. Jag var där tre gånger och skulle gärna åka tillbaka.
 
Dessutom tror jag att min orientering i Sydafrika nu inte är några problem. Jag har liksom vridit väderstrecken där rätt, väl medveten om vad problemet berodde på.

Inga kommentarer: