lördag 31 oktober 2009

Två fotbollsminnen: Olympia 1955 och Råsunda 1958

Jag läser i nyheterna om hyllningarna av Henrik "Henke" Larsson på Olympia i Helsingborg. Då minns jag tillbaka till sommaren 1955. Jag var 13 år och redan då nyfiken på det mesta.

Som jag redan nämnt i bloggen var jag den sommaren i Helsingborg på semester. Min far var på kurs och hela familjen tältade på Råå vallar. Den stora händelsen i Helsingborg 1955 var utställningen H55. Men för min far och mig var också besök på Helsingborgs fotbollsstation Olympia en upplevelse. Vi såg en allsvensk fotbollsmatch men jag har inget minne av vilket motståndarlag Helsingborgs IF hade den gången eller hur matchen slutade.

Mitt minne är betydligt bättre från en fotbollsmatch tre år senare. Min far och jag var då i Stockholm. Det var fotbolls-VM och vi hade biljetter till finalen på Råsunda fotbollsstadion. Sverige skulle möta Brasilien. Vi stod på ståplatsläktaren bakom det brasilianska målet där Nisse Liedholm efter mindre än fem minuter gjorde matchens första mål. Den scenen minns jag tydligt. Jag hade fått en smalfilmskamera i present när jag konfirmerades och jag filmade målet. Jag har sett målet spelas upp många gånger men tyvärr har jag inte den filmen idag.

1958 var också första gången jag såg TV på riktigt. Vi besökte min mammas släktingar i Bromma. De hade en TV-apparat som vi var mycket imponerade av. Vi hade haft en 17-tums TV-mottagare på prov året innan men den fungerade inte så bra eftersom det då bara fanns sändare i Stockholm.

Jag såg delar av andra VM-matcher på TV men finalen såg jag från läktaren på Råsunda, hela matchen.


Inga kommentarer: