onsdag 14 oktober 2009

Spridda hösttankar

Så här strax före midnatt är det inte så lockande att gå ut. Temperaturen är -6,7 grader och kommer säkert att sjunka ett par grader till under natten. På dagen är det ju älgjakt så då vill man inte så gärna svansa runt i skogen.

Jag har aldrig varit intresserad av älgjakt men jag har blivit skrämd av älgar två gånger. Första gången var när jag var 8-10 år och jag och mina kompisar var ute och åkte skidor i skogen ovanför Stackarberget. Det fanns en smal linja i skogen ner mot sjön Saxen, norr om berget. Jag åkte först och hade hög fart utför. Man var ju bara rädd för att köra omkull.
 
Men den här gången blev jag rädd när det helt plötsligt stod en stor älg framför mig i spåret och blockerade hela linjans bredd. Allt gick så fort att jag inte hann reagera men precis när jag skulle köra rakt in i älgen hoppade den åt sidan.
 
Den gången hade jag tur men jag var rädd under lång tid efteråt när vi åkte utförsåkning i olika skogslinjor att det skulle komma en älg igen. Det gjorde det inte.
 
Inte förrän jag fått körkort och var på väg till Nås på dans. Det var en mörk kväll och min fars folkvagn som jag fått låna spann fint längs Västerdalälven mellan Björbo och Nås. Då stod älgen där igen! Det var förstås inte samma älg men lika stor och hotfull som förra gången. Den dök upp ur mörkret i den dimma som hade bildats vid älven och alldeles för nära bilen. Den var sakta på väg över vägen och i allra sista sekunden hann den flytta sig så att jag inte körde på den.
 
Älgar har skrämt mig två gånger men annars har mitt förhållande till älgar varit gott. Men vad hade hänt om jag kört på älgarna? Hade jag fått betala fällavgift? Eller fallavgift som det också kallas. Det har jag läst om idag. Avgiften betalas till länsstyrelsen och varierar i olika län.
 
Visste du att ingen statlig fällavgift tas ut för björn jaktsäsången 2009/10? Jagar du i Kamchatka i Rysslan är fällavgiften för älg 2500 US-dollar och för björn 2800 US-dollar. Frågan är om man fångar björnen eller älgen i en fälla: Ska man också då betala fällavgift? Och i så fall: Gäller avgiften djuret eller fällan?
 
Ja det finns många tankar som dyker upp i älgtider. Ta t.ex. den ekonomiska krisen. Kanske den inte alls beror på problem i andra länder som politikerna skyller på. Tänk om den är ett resultat av de höjda fällavgifterna... Ja det här är frågor som är viktiga att reflektera över när det smäller runt knutarna både i Mässan, på Saxberget och i Finnmarken. Och det är nog ingen idé att skjuta tankarna på framtiden. Nej det är nog bäst att ta tjuren vid hornen.
 
Älgarna kan få lite svårt att orientera sig i skogen när det blir älgjakt. Det blir ju så trångt med alla älgjägare. En som orienterat sig obehindrat i skogen sedan barndomen är Kart-Bosse alias Bredmyr-Bosse. Han har en trevlig blogg som handlar mycket om orientering men också med inslag av Saxdalsperspektiv. Botanisera gärna i Bosses berättelser och tankar här.

Inga kommentarer: