fredag 23 oktober 2009

I oktober händer väl ingenting?

Vi börjar närma oss slutet av höstmånaden oktober. Ordentlig frost har vi haft många nätter med morgonhalka men snön låter vänta på sig ännu så länge. Vi är ungefär i mitten av skolornas hösttermin och höstlovet ger skolbarn och lärare en ledig vecka nästa vecka.

När jag gick i skolan hade jag en känsla av att hösten var en enda lång termin nästan utan ledighet. Det fanns bara en helgdag under höstterminen före Jul. Det var Alla helgons dag. Den helgdagen inföll alltid på en lördag -trodde jag. När man går i skola eller arbetar har man inte så mycket tid att reflektera över saker och ting. Som pensionär får jag inte mer tid över men hinner reflektera mera.

Så jag läste i Svensk Författningssamling (SFS), Lag (1989:253) att vi har massor av helgdagar under hösten! Ja, därför att enligt lagen är alla söndagar allmänna helgdagar. Men den enda helgdag under hösten som inte infaller på en söndag är just Alla helgons dag.

Alla helgons dag var ända fram till 1772 en fast helgdag 1 november oavsett på vilken veckodag den inföll. En helgdagsreforn 1772 flyttade Alla helgons dag till första söndagen i november, alltså ett rörligt datum. 1953 var det dags för en ny ändring. Då flyttades Alla helgons dag till den lördag som infaller 31 oktober - 6 november. Den blev då också allmän helgdag. Lördagar var ju på den tiden annars arbetsdagar.

Sen har vi den här komplikationen med Allhelgonadagen. Men det är väl samma sak som Alla helgons dag? Nej! Nej! Nej!

När Alla helgons dag flyttades till ett rörligt datum ändrades namnet på 1 november till Allhelgonadagen. Så vi har en Alla helgons dag och en Allhelgonadag. Ibland infaller de på samma dag men ofta inte.

Till råga på allt har vi fått ytterligare en högtid att fira i samma veva: Halloween. Irländska emigranter förde med sig traditionen till USA på 1800-talet. Deras tradition har modifierats i USA för att sen komma till Sverige - om än i begränsad omfattning.

Själv blev jag medveten om Halloween i slutet av 1980-talet då jag var lärare vid Uppsala universitet. Vi hade under några läsår studenter från Californien som studerade i Uppsala. De skulle bl.a. lära sig svenska men det visade sig att undervisningen i många kurser behövde ske på engelska för att bli effektiv. Jag var en av de frivilliga lärare som undervisade USA-studenterna. Jag hade planerat och schemalagt en kurs i statistik och forskningsmetod innan kursen startade.

När Californien-studenterna läst schemat protesterade de kraftfullt: Jag hade lagt undervisning 31 oktober! Det var ju (och är ju) Halloween! Självklart ändrade jag den lektionen till en vanlig amerikansk vardag när jag fått klart för mig vidden av mitt misstag och det orimliga i min schemaläggning.

Alla känner väl till uttrycket: Man lär så länge man lever. På vår institution sa vi oftare: Man lär så länge man har elever...

Så om vi tar en titt i vår svenska kalender för 2009 så har vi:

Alla helgons dag och Halloween lördag 31 oktober och
Allhelgonadagen söndag 1 november.

Så är det inte alla år, 2010 blir det t.ex. så här:

Halloween, söndag 31 oktober
Allhelgonadagen, måndag 1 november
Alla helgons dag, lördag 6 november


Att det inte händer något under oktober tycks också vara en fullständig missuppfattning från min sida. För ni har väl inte missat
  • Gräddtårtans dag, första söndagen i oktober
  • Internationella barndagen, i Sverige första måndagen i oktober
  • Kanelbullens dag, 4 oktober
  • Äggets dag, 12 oktober
  • Vita käppens dag och Fetaostens dag, 15 oktober
  • Världslivsmedelsdagen, 16 oktober
  • Måltidens dag, tredje torsdagen i oktober
  • Internationella stamningsdagen, 22 oktober
och snart kommer också

  • FN-dagen, 24 oktober
  • Internationella skolbiblioteksdagen och Internationella nalledagen, 27 oktober
  • Grannens dag, 31 oktober
Att hösten är här har ni säkert inte missat. Det påminde annars Dubbel-Björnarna Jadling och Hedén oss om förra söndagen i Saxdalens fullsatta Folkets Hus. Njut av höstens poesi och musik...

Inga kommentarer: