torsdag 29 oktober 2009

Trångt under broarna när båtarna växer

Biggest in the world - störst i världen. Det uttrycket hörde jag ofta i min barndom och det gällde för det mesta företeelser i USA.

Under helgen blir uttrycket aktuellt igen. Världens största kryssningsfartyg "Oasis of the Seas" lämnar varvet i Åbo i morgon för att gå över Östersjön, genom Stora Bält och Kattegatt och Skagerrack på väg till Florida.


Kl. 21.30 på lördag kväll beräknas fartyget passera genom Stora Bält i Danmark. Det jättelika fartyget är 362 m långt (=avståndet mellan grillplatsen på Saxenstranden och "Johans båthus" vid Stackarbergslandet), 63 m brett och 72 m högt över vattenytan. Ett litet problem är att högsta segelhöjd under Stora Bältbron är 65 m - ca. sju m lägre än fartygets höjd!

Så var det också när vi hade ångbåtstrafik till Saxdalen och Grangärde. Det löstes genom att de ångbåtar som skulle gå under broarna i Ullnäsnoret och Stensbo noret utrustades med fällbara skorstenar.
Före ångbåtarnas tid när vi hade segelskutor på Väsman var det en lite större operation att komma under broarna för att komma till Saxen i Rävvåla och Björken och Bysjön.

Jag vet inte om de största segelskutorna, Bergslagsskutorna Lövsjön och Lindesberg någonsin gick under broarna. De var fullriggare med tre master och lastade 85 ton. Däremot vet jag att de tre tvåmastade segelskutor som ägdes av Nyhammars Bruk: Rud, Skuld och Verdandi gick under broarna. Från Björken till Väsman var man då tvingade att hala alla segel och fälla masterna två gånger för att komma under broarna vid Stensbo noret.

En modifi- ering av "Ullnäs-metoden" kommer att användas i Stora Bält på lördag. Fartygets skorsten har gjorts tele- skopisk så att toppen kan sänkas till nivån 64,75 m över vattenytan: Det blir då 25 cm luft mellan bron och fartyget. Den finessen kostar 15 miljoner kr extra och kommer att användas bara en gång, nu på lördag.

För att öka säkerhetsmarginalen ytterligare kommer man att utnyttja tidvattnet. Ebben ska sänka fartyget med ytterligare en meter. Om fartyget körs med max tillåten hastighet (20 knop) under bron gräver det ner sig ytterligare ett par decimeter i vattnet och då räknar man med att det ska bli 1½ meter luft mellan brospannets undersida och fartygets topp. Om man har räknat för snålt på marginalen får ni säkert reda på det på nyheterna på lördag kväll!

Oasis of the Seas kommer att kryssa i Karibien med Fort Lauderdale som hemmahamn. Biljettpriset för en veckas kryssning blir som billigast 6 600 kr per person. Vill du ha en svit med balkong på 17:e våningen kostar veckan 60 000 kr för två personer enligt svensk press. Men tittar man på företagets egen webbplats ser man att det gäller fyra dagar. Veckopriset efter den fyradagars jungfruturen blir då från 9 910 kr till 37 420 för Deluxe/Suits. Båten kostade 11 miljarder kronor att bygga.

http://www.oasisoftheseas.com/

Några historiska data om båttrafiken på Väsman och anknytna sjöar:
1910 ca. Nyttotrafiken med segelskutor på Väsman upphör
1913 Dan andersson tillfällig flottare på Väsman
1916 Höjning av vattenståndet i Väsman godkänns
1947 Ångbåten Grangärde togs upp
1948 Sista upphanling av segelskutor i Väsman
1950 Ångbåten Tyr togs upp ur Väsman och flyttades till Siljan
1950 Ångbåten Grangärde såldes till Västerås
1960 ca. Nya Ullnäsbron får en fri höjd av 2 m.

Inga kommentarer: