onsdag 15 juli 2009

Å så var det vädret...

Vi väderbitna svenskar har ju, som vi redan varit inne på i den här bloggen, åtminstone ett samtalsämne som vi kan ta till när vi träffar andra svenskar. Tystlåtna som vi kanske är kan det vara svårt att helt plötsligt stå öga mot öga med en främmande människa och i hastigheten inte hitta något att prata om. Där har vi svenskar en klar räddningsplanka: Väder finns ju alltid, både det som har varit, det som är och det som ska komma och som vi bara kan spekulera om.

Som bloggare har jag känt att det fattats någonting viktigt i den här bloggen, något som alltid finns där och som intresserar många men som man inte behöver skriva om i varje blogginslag. Jag har tidigare åtminstone ägnat ett helt inslag åt i stort sett bara väder men som sagt: Vi har ju väder varje dag!

Lösningen ser du i vänsterspalten: Å så vädret i... Saxdalen. Klickar du på Saxdalen här i texten så kommer du till en webbplats som berättar om vädret just nu (t.ex. om du inte dragit upp rullgardinen ännu och är osäker på om det är värt att göra det). Du kan se det kommande vädret timme för timme och se prognoser för två eller tio dagar framåt.

Man blir ju lätt yrkesskadad av det man sysslat med under sitt arbetsliv och därför faller den här vädersidan mig helt i smaken. Den är pedagogisk (jag studerade och undervisade i ämnet pedagogik i ca. 25 år). Utformningen gör den anpassad till alla åldrar från förskolebarn som inte kan läsa eller som börjat bokstavera sig fram här i livet - till pensionärer som behöver förstoringsglas för att läsa tidningarnas väderprognoser. Tydlig text och stora bilder... Den innehåller statistik (som jag också studerade och undervisade i under samma 25 år och sedan arbetade med som produktionsstatistiker i 15 år). Ja visst får man sina sviter av ett helt arbetsliv...

Nu har jag varit lite opedagogisk som skrivit så mycket om någonting som ni själva kan förstå mycket bättre om ni tittar på den - vädersidan. Och det fiffiga är att ni inte behöver leta på det här inslaget för att klicka på länken till vädret i Saxdalen. Nej länken kommer att finnas kvar i vänsterspalten, varje dag framöver - i ur och skur.

Här hade jag tänkt lägga in en bild som visar den molntyp som vi har just nu över Malbacken. Problemet är att det är stålande sol, inte ett moln så långt ögat kan nå. Och när jag jämför det med aktuella vädret på webbplatsen för Saxdalens väder stämmer det helt! Temperaturen som jag har på en termometer i skuggan, 1,5 m från husväggen för att inte påverkas av avvikande temperatur i och utanpå huset, visar 22,6 grader medan webbplatsen visar 22. Det stämmer ju ganska bra och vi får väl dras med att inte se någon molnbild men i stället kunna njuta av solen från en molnfri himmel.

Jag har haft ett meteorologisk problem med mina regnmätningar. Min far hade redan innan jag flyttade tillbaka till Malbacken 2007 under flera år haft en enkel regnmätare på gräsmattan. Pluvimeter heter det på meteorolgernas språk. Jag har inte gjort några systematiska observationer men den senaste tidens regn fick mig att tömma den för en vecka sen. Jag tyckte att det var lite vatten i den efter allt regn men antog att det berodde på att mätaren blivit inflyttad under ett äppelträd vid gräsklippning. Jag tömde den och flyttade ut den på en öppen del av gräsmattan. Sen såg jag att min svåger Torsten hade köpt en likadan regnmätare. Efter några dagar jämförde jag lite med Torstens regnmängder. Det visade sig att jag bara fått en bråkdel av hans nederbörd.

Förklaringen visade sig vara en mikroskopisk en spricka på undersidan av min mätare som gjorde att vattnet sakta rann ut.

Nu är det semestertider och jag hoppas att vi efter semestrarna kan säga att: Men det var ju i alla fall vackert väder!

Inga kommentarer: