söndag 12 juli 2009

Jag vill inte gnälla

Men verkligheten gör mig ibland både besviken och arg. Begreppet Verklighet har filosofiskt sett två skilda betydelser:
  1. Det som är förverkligat i motsats till det som är möjligt
  2. Verkligheten i motsats till det som en observatör felaktigt uppfattar som verkligt
Jag vill inte fördjupa mig i filosofiska diskussioner utan direkt tala om vad som skuggade min dag förutom de svarta tunga moln som hängt över Malbacken större delen av dagen.

Jag har varit OK-medlem sedan mitten av 60-talet. Som student var det viktigt att hålla alla kostnader så låga som möjligt. OK:s återbäring var på den tiden attraktiv. För mig var också den kooperativa tanken, medlemsägt med medlemmarna som företagsledare och samtidigt kunder som fick dela på företagsvinsten ett synsätt som jag sympatiserade med. Det gör jag fortfarande, men inte med OK!

När jag flyttade tillbaka till Saxdalen för två år sedan var det naturligt att min mack blev OK i Sunnansjö. Min mor bor på Solgärdet och jag besöker henne för det mesta 2-3 gånger per vecka. Att tanka i Sunnansjö blev en självklarhet.

OK i Sunnansjö är nu borta sen flera månader, trots stora protester från kunderna i Sunnansjö med omnejd. Jag bestämde mig då för att bara använda mitt ny Volvo-kort som skulle fungera både på Tanka (Volvos egna mackar), OK och också på andra ställen.

Idag var jag till Grängesberg för att tanka med mitt Volvo-kort, på OK som jag gjort så många gånger tidigare. Nej, kortläsaren fungerar inte. I kassan upplystes om att man inte visste när eller om kortläsaren kommer att fungera i framtiden. Men jag kunde tanka på den manuella pumpen och betala med kortet i kassan.

Då åkte jag till Ludvika och tankade på Tanka! Jag använde mitt kort som fungerade utmärkt, precis som det skulle ha gjort hos OK i Grängesberg.

Då beslutade jag mig för att ta ut mina sparade pengar som jag har som OK-medlem och säga upp mitt medlemsskap. Mitt sista inköp hos OK var för någon månad sen då jag köpte en spray på OK i Ludvika.

Om vi som medlemmar fått någon ekonomisk redovisning och motivering till nedläggningen av OK i Sunnansjö skulle jag fortfarande handla alla mina bensin- och oljeprodukter hos OK men nu ansluter jag mig till den som jag vet ganska stora skara bilister Grangärde socken som inte längre gör några inköp längre hos OK, likt min syster som numera tankar enbart Jet...

OK:s nedläggningar har ingenting med alternativ 2 i inledningen att göra: Det är ingen missuppfattning av vare sig oss OK-medlemmar eller övriga kunder som tankat på OK att bensinmackarna lagts ner.

Däremot kan det för OK:s ledning vara aktuellt att fundera över tolkningen i alternativ 1: Hade det kanske varit en bättre strategi att behålla kunderna vid de små mackarna som OK-kunder. De åker ju nu inte till nästa närmaste icke-nedlagda OK-mack för att tanka - utan till närmaste konkurrent!

Inga kommentarer: