söndag 19 juli 2009

Önskemål angående vädret

Jag har fått en fråga: "Länken till Vädret i Saxdalen verkar ju bra, väldigt detaljerade prognoser. Men om man t.ex. ska åka från Saxdalen till Ludvika och samtidigt hämta ett litet paket hos en vän i Sunnansjö... Ja då kan det vara bra att på ett enklare sätt hitta väderprognoser över de alternativa vägval som man fortfarande har. Man skulle vilja ha prognoser för de närmaste timmarna för både vägen norr om och söder om Väsman.
Jag har ett litet rött paket men har aldrig frågat förr"

Svar: Jag håller fullständigt med dig! Själv slank jag igenom avspärrningen mellan Grängesberg och Klenshyttan förra veckan precis när grävskopan bara hade så lite kvar av vägen att gräva av - så jag kom just över innan stoppbockarna ställdes ut.

Då hade jag ännu inte sett den väderprognos som nu nås från bloggen. Nu har jag insett att man kan ha både nytta och nöje av en så detaljerad väderprognos. Och tänk om man hade det lika detaljerat geografiskt!

Därför gjorde jag följande tabell:



Saxdalen
Norra Västansjö Persbo
Rävvåla Norrbo Gräsberg
Nävbacken Stakheden Sörvik
Långfallsgruvan Grangärde Iviken
Olsjön Roskänge Burens
Ullnäsnoret Rönnäset Brunnsvik
Broby Östanbjörka Dröverka
Norhyttan Ställberget Norrvik
Burängsberg Nyhammar Blötberget
Skattlösberget Kvarnheden Gonäs
Ulriksberg Saxhyttan Grindfallet
Säfsbyn Karlsänge Klenshyttan
Fredriksberg Norsån Hällsjön
Sunnansjö Torsberg Grängesberg
Lågnäset Abborrberg Blåns
Grytänge Bringsjöberget Björkås
Stensbo Skattlösberget Björktorp
Botåker Ludvika Laritstorp
Botgärde Marnäs Gudmundberget
Botberget Landforsen Björnberget
Södra Västansjö Håksberg Sandudden

Så om du ska åka till huvudstaden - det här är ju en lokal blogg så kommunhuvudstaden är Ludvika. Åker jag från Malbacken - där jag bor - och ser att det vara busväder åt Botåkershållet men soligt på Lågnäset kanske det är bäst att ta Lågnäsvägen genom Sunnansjö.

Eller om det är fint väder hela sträckan söder om Väsman kan man ju kanske hämta paketet på tillbakaresan. Man kan ju se väderförändringen i Sunnansjötrakten timme för timme framöver.

Men finns det inga nackdelar med den här väderlänken? Bara en allvarlig som jag ser det: Det finns inga prognoser för Malbacken! Och vem ska vi skylla det på? Ja inte på Saxdalen blogg. Vi skulle gärna publicera prognoser för Malbacksvädret men data till den här webbplatsen kommer från Norge. NRK, Norges radio och Meteorologisk institutt i Norge ansvarar för data och prognoser.

Här har ju norskarna ett gyllene tillfälle att ge igen för alla Norge-historier som vi producerat. Men när det gäller väder så är Norge ibland lite före oss i Sverige. De hade namngett Stormen Gudrun, eller egentligen Orkanen Gudrun redan innan den bildats... men nu är vi ju ute på internationellt vatten så det kanske vi ska ta senare i den mer internationella systerbloggen.

Saxdalen blogg tar på intet sätt något som helst ansvar för dåligt väder, väder som inte stämmer med prognoserna eller t.ex. väder som vållar skador på egendom, människor eller djur. Vi bara förmedlar prognoser. Att Skattlösberg kommit med två gånger i tabellen beror sannolikt på efterdyningar efter Dan Andersson-veckan.

Inga kommentarer: