måndag 20 juli 2009

Heja Norge! Dere er kjempe-bra!


Nyhet: Vädret på Malbacken.

Norrmän är inte dumma! I går nästan klagade jag på norrmännen, ja jag kallade dem till och med norskar, ett ord som inte finns i svenska språket, inte ens i Svenska akademins omfattande ordlista. Jag till och med antydde att befolkningen på andra sidan Kölen skulle kunna använda sig av den makt som omfattande väderprognoser kan innebära - på ett sätt som skulle kunna vara befogat ur norsk synvinkel med tanke på alla våra svenska Norge-historier.

Jag tar tillbaka all kritik om att Malbacken inte fått någon egen vädersida och jag ska aldrig mer kalla er norskar utan norrmän! Men en norsk kvinna kommer jag förstås fortfarande att kalla norska - och flera norskor.

Det här med folkgrupper och språkgrupper är ju inte helt lätt. De flesta i Norge pratar norska men en del pratar
kvänska. Ja, jag stavade inte fel på ordet "svenska": Kvänska är ett av Norges sex officiella minoritetsspråk. Till råga på allt har norskan (språket) två varianter av skriftspråk. Nästan 90 procent av befolkningen skriver på bokmål och ungefär tio procent använder nynorsk.

För den som vill veta mer om hur ett ord översätts mellan åtta språk (engelska och sju nordiska) kan få hjälp av en ordbok på Internet som kallas Tvärslå.

Förklaringen till att jag inte hittade Malbacken när jag gjorde min tabell över vädret i olika orter i kommunen var att man i Norge betraktar Malbacken som ett lantbruksområde! Precis som
Gammalbodarna (3.3 km) Slogåsen (3.3 km) Slogsveden (3.7 km) Björnhyttan (3.7 km) Halvars (4.1 km) Östra Låsberg (4.1 km) Ullnäsbron (4.1 km) Saxberget (4.1 km).

Malbacken och de nämnda orterna har klassats under rubriken "Väderprognoser för Sveriges lantbruk och gårdar". Jag är helt nöjd med det. Kanske jag blir klassad som bondgubbe eller bondlurk... Men vad gör det? Vi har ju traktor!

Och särskilt nöjd blev jag när jag hittade väderprognosen för Malbacken och såg vårt hus på bild nere i vänstra hörnet. De duktiga norrmännen hade lagt huser på rätt ställe, på Malbacken. I går såg jag bara den bilden på prognosen för Ullnäsnoret som förresten är lite felplacerat på kartan. Men tänk att norrmännen kan veta så mycket på så långt avstånd!

Inga kommentarer: