lördag 11 juli 2009

Alla är inte rädda för regn

Nu är det ju sommar och med den svenskt sommar-väder, det dominerande samtalsämnet i många sommarkonversationer. Själv har jag mest hållit mig inne de senaste dagarna för att skanna bilder och text till den planerade specialutgåvan av GRÄNGE med artiklar som handlar om Rävvåla/Saxdalen. (Du som vill reservera ett exemplar av den lilla upplagan av Gränge special, om Saxdalen/Rävvåla genom tiderna: Meddela detta till: olahagfall@gmail.com).

Men alla är inte rädda för regn. Eller litar på John Pohlman om han lovar att det ska bli uppehåll. Se här ett utdrag ur ett e-brev min bloggkollega Sörby-bo och jag fick idag från Vesa Hartikainen, numera boende i Norrböle utanför Sundsvall. Bor man där och vill höra tre generationer Wallman spela fiol... Ja då kan man ju göra som Vesa, åka till Bingsjöstämman som i onsdags. Det här är ett utdrag ur hans brev:

Jag tvekade själv in i det sista, men litade på Pohlman www.klart.se som "garanterade" att regnet skulle upphöra efter kl.20, så jag åkte hemifrån kl.15 och kom fram till Bingsjö kl.1830 efter 22 mils körning och middag i Bollnäs, lagom för att hinna se och lyssna på Saxdalens Spelmanslag som spelade upp till dans på "Bystugubanan" mellan kl.1950 och 2040. Uppträdandet skedde under tak, så det gjorde inget att det kom någon ytterligare skur under tiden, fast därefter var det uppehåll resten av kvällen. Publiken var särskilt förtjusta i tredje generationens spelman av släkten Wallman - lille Olle Wallman!
Jag blev själv väldigt hedrad när spelmanslaget spelade och sjöng Dan Anderssons visa om Gunnar Vägman, "den reslige finnen", för sången var väl riktad till mig....?

Och det här fick Vesa se och lyssna till. Han stannade i Bingsjö till strax efter midnatt, startade då sin 25-mila återfärd till Norrböle. Tröttheten satte in norr om Delsbo och ett par timmars sömn i bilen vid Dellens strand blev nödvändig.
Det sägs ju att det inte finns något dåligt väder, bara dåliga kläder. Ja antingen är Vesa inte alls rädd för regn eller litar han helt på John Pohlman.

Och John Pohlman är inte heller rädd för vatten. Han har varit i Colombia och blivit expert på Colombias längsta dam Rio Magdalena, den 150 mil långa floden som flyter genom en stor del av Colombia. Han var där som hydrolog. Jag har träffat honom en gång, inte i Colombia utan i Örebro, när han besökta min kompis Nadias restaurang.

Inga kommentarer: