tisdag 8 mars 2011

Jet-drift eller rea-drift fanns redan för 500 000 år sedan

Idag heter det jetdrift och jetflygplan. När jag var liten var det snabbaste vi kunde föreställa oss ett reaplan. Man kan lätt föreställa sig att jetdrift är en mycket modern företeelse, kanske uppfunnen efter propellerflygplanens tid.

Men då har man inte räknat in naturen i vår historia.  Bläckfiskar, som många av oss smakat när vi semestrar söderut, förflyttar sig med jetdrift och det har det gjort i 500 000 år. När jag var 12-13 år lagade jag en bläckfiskomelett. Jag hade köpt en konservburk med bläckfisk. Jag blandade oljan som bläckfisken låg i i omeletten och den smakade inte bra. Sen dess har jag inte gärna ätit bläckfisk. Bläckfisk räknas inte heller till fiskar utan till blötjur.
 
Jag skrev i ett tidigare inlägg om min idol Jacques-Yves Costeau. Hans bok Den tysta världen hade en bild av en bläckfisk på omslaget. Jag trodde då att bläckfiskar var farliga djur. De bläckfiskar som simmar i ytliga vatten är dock ganska små även om de största som lever i djupa vatten kan ha armar som är 13 m långa. Eftersom det är internationella kvinnodagen kan det kanske vara intressant att veta att de kvinnliga bläckfiskarna är de största. De största manliga bläckfiskarna har mätts till "bara" 10 m.
 
En annan skrämmande fisk har jag skrivit om här. Det är haj som jag åt på Trinidad. På västkusten finns den ätliga hajen pigghaj som blir högst ca. en meter lång. I andra vatten finns hajar som blir upp till 10 m långa.

Sen vill jag passa på att gratulera min dotter som är född den 8 mars, på internationella kvinnodagen. Visst är det passande?
Grattis Rebecca!

Inga kommentarer: