torsdag 5 augusti 2010

En dröm går i uppfyllelse?

   
En stor lättnad infann sig i går. Ett långt arbete med en - som jag ser det - mycket viktig historisk skrift om Rävvåla-Saxdalen har förhoppningsvis kommit till sitt slut.

Som tillfällig besökare i min födelseby Saxdalen under 45 år blev jag medveten om en årlig skrift GRÄNGE som från början handlade om hembygdens historia i gamla Grangär- de kommun. Första numret kom 1963 med underskriften ÅRSSKRIFT FÖR HEMBYGDSINTRESSERADE I GRANGÄRDE KOMMUN.
 
Skriften har sedan kommit, i början vartannat år men sedan varje år. Den senaste utgåvan var NR 39 som hade under- skriften ÅRSSKRIFT FÖR HEMBYGDSINTRESSERA- DE 2009.
 
GRÄNGE är en guldgruva för dem som har intresse av hembygden i gamla Grangärde kommun och nuvarande Ludvika kommun.
 
Mitt intresse för hembygden och dess historia kan dateras till 3:e eller 4:e klass i folkskolan. Vi hade en nyutexamine- rad lärare från Gagnef, Hjalmar Liss. Skolans tillsynings- lärare, som det hette, var en erfaren folkskolärare, August Åhlström, som både var född i byn och hade en mycket stor kännedom om byn och byns historia.
 
Då insåg jag inte varför Hjalmar Liss och August Åhlström bytte lektioner så att Åhlström hade hemkunskap i min klass medan Liss hade gymnastik i min klass. Nu efteråt är det självklart!
 
Under en av hemkunskapslektionerna med August Åhlström berättade han om Långfallsgruvan och hur den upptäktes. Det är nog den lektion jag fortfarande minns bäst av alla lektioner jag haft under min studiegång.
 
Återinflyttad till Saxdalen 2007 tog jag initiativ till en studiecirkel om Saxdalen och dess historia. Förhoppningen var att vi skulle få ihop ca. 10 deltagare men intresset var så stort att vi måste dela cirkeln i två.
 
En centralfigur i studiecirklarna var Lars Åhlström som deltog i de flesta av cirkelträffarna både under hösten 2008 och våren 2009. Han var en imponerande källa för cirklarna med sin stora erfarenhet av och intresse för Rävvåla/Saxdalen och sitt otroligt goda minne. Hans svar på frågor om när, var och hur var av ovärderligt värde för studiecirklarnas resultat.
 
Tanken på en specialutgåva av GRÄNGE som bara handlade om Rävvåla/Saxdalen uppstod. Cirkeldeltagarna ville gärna ha tillgång till alla de artiklar som under åren publicerats om Rävvåla/Saxdalen. Lars Åhlström tog frågan till redaktionskommittén för GRÄNGE som godkände planen på en specialutgåva om Rävvåla/Saxdalen.

Det arbete som nu förhoppningsvis är avslutat,  en datafil med specialpublikationen är skickad till tryckeriet. Om inget oförutsett inträffar kommer publikationen att finnas i tryck till Saxdalens dag den 21 augusti.

Om det är en slump eller inte är jag som statistiker inte kapabel att avgöra men att det är och har varit en stor ära att lära känna Lars Åhlström och hans bror Åke som var utflugna ur boet här jag gick i Saxdalens skola och tog pianolektioner av deras far efter skoltid. Båda har bidragit till de studiecirklar som genomfördes. Åke är en trogen kulturarbetare med restaureringen av Runnbergsgården som ett kulturmuseum och Lars stora insats som skribent och redaktör för GRÄNGE är ovärderlig.

Lars var redaktör för GRÄNGE i 20 år och som den försynte person han är utelämnade han den artikel i GRÄNGE som handlar om hans tid som redaktör för GRÄNGE när han gjorde en lista med de artiklar som han ansåg borde ingå i en specialpublikation om Rävvåla/ Saxdalen. Som den som producerat underlaget för tryckeriet för den kommande publikationen tar jag på mitt ansvar att egenhändigt ha tillfogat artikeln "Från lättviktare till dubbelredaktör" som ger historien om Lars Åhlströms insats för GRÄNGE. Han är fortfarande involverad i årsskriften men numera inte som huvudredaktör.
 
Nu när arbetet på samlingsverket om Rävvåla/Saxdalens historia är avslutat hoppas jag få möjlighet att bidra till Lars forskningsresultat med egen forskning och också mera del av hans mycket stora kunskap i ämnet.
 
Publikationen som är ett resultat av Lars Åhlströms författarskap är på 104 sidor, kommer att kosta 100 kronor och har det här omslaget:

Berättelsen om Långfallsgruvans upptäkt som skrevs av August Åhlström är första kapitlet i den nya skriften. Övriga kapitel är skrivna av sonen Lars. Det avslutande kapitlet handlar om Lars Åhlström från lättviktare till dubbelredaktör.
 
Förbeställning kan göras på min e-postadress: olahagfall@gmail.com
eller per telefon 0240-31038.

Inga kommentarer: