måndag 9 augusti 2010

Varifrån kommer kulturen? Och vart är den på väg?

I min enfald hade jag fått för mig att vår kultur härstam- made från det antika Grekland och den senare högkulturen Romarriket. Men säg den föreställning som varar för evigt. Bakom intresset som fått mig att bli nyfiken på Rävvåla-Saxdalens "klassiska" historia och att delta i utforskningen av vårt relativt unga kulturarv Runnbergsgården har omed- vetet funnits tanken att allt det vi har i vår hemtrakt är en fortsättning på antikens Grekland och Rom.

Nu när jag tänker efter var jag lite konfunderad för fem år sedan. Jag är inge stor beundrare av den svenska uttagning- en till Eurovisionschlagern. Själv tycker jag att det är ett (nej alldeles för många) program i en serie som drabbats av storhetsvansinne och har tillåtits växa sig sjukligt stor som en TV-elefantiasis.

Till för ungefär fem år sedan tittade jag med viss förtjus- ning på finalen i Eurovisionschlagern och då råkade en svensk grekiska eller grekisk svenska - hur man ska uttrycka det - vinna.   Trots bra men kort minne kommer jag ihåg henne, Elena Paparizou som tävlade för Grekland och vann! Har ni missat den finalen eller glömt den kan nu friska upp minnet här:     

Klicka på de fyra pilarna till höger under bilden för att se vidon på hela skärmen.
Och starta med den stora startknappen mitt på bilden!



Visst låter det grekiskt även om Elena sjunger på engelska. Elena Paparizou hade tävlat för Grekland i Eurovisions- chlagern redan 2001 i gruppen Antique med Nikos Pangiotidis. De blev trea det året.
 
Jag minns känslan 2005: Varför tävlar hon inte för Sverige? Född och uppväxt i Göteborg men utan att ha förlorat kontakten med sin fädernekultur Grekland. Frågan är: Har hon idag förlorat det grekiska i sin musik? Jag tror inte det. Lyssna till en inspelning från i år, 2010:



Visst låter det fortfarande grekiskt? Och jag gillar det. Men nu har jag fått ett problem. Trots fem år som student och 25 år som lärare vid Uppsala universitet var jag okunnig om det jag härom dagen läste i svenska historien att vår gamle Uppsala-professor Olof_Rudbeck_d. ä 1630-1702 redan på sin tid insett att det inte var Grekland som var vår civilisations vagga!

Min värld ställs upp och ned. Han menar att det tvärt om var Sverige som var urhem - inte bara för goterna utan för hela  hela den grekisk-romerska kulturen. Sverige var enligt Rudbeck den högtstående kulturens ursprung.

Låt oss göra klart att Olof Rudbeck d. ä. uppfattades som ett geni av sin samtid. Han upptäckte (mycket tidigt) lymfsystemet i vår kropp, han var en framstående botaniker och föregångera till Linné. En skrift som däremot skapade debatt på den tiden var Rudbecks stora verk Atlantica
 
Redan den grekiske filosofen Platon beskrev i två dialoger Atlantis. Enligt vissa filosofer/historiker var Atlantis en kontinent med en högt utvecklad kultur som eventuellt funnits i Atlanten, mellan Europa och Amerika. Den antas ha sjunkit under havets yta.
 
I Atlantica hävdar Rudbeck att Atlantica i många avseenden stämmer överens med Sverige. Han menar kort och gott att Sverige är kulturens vagga och att Grekland kommit in i historien senare.

Självklart blir man fascinerad av tanken att Saxdalen - och kanske Runnbergsgården är grunden till hela Europas utvecklade kultur och samhällssystem...

Eftersom jag just avslutat arbetet med boken om "RÄVVÅLA/SAXDALEN genom tiderna" (se förra inlägget här) fick jag plötsligt fritid. Tanken på Atlantis fascinerar mig... tänk om det är Sverige, Rävvåla/Saxdalen och kanske Runnbergsgården som är alltings början? Tanken svindlar.

Jag kan helt enkelt inte lugna mig utan måste försöka forska vidare. Jag har ju gått forskarutbildning i Uppsala, Rudbecks universitet och känner att jag måste till Kreta!
 

"Tidningen The Times i London lanserade 1909 idén att Kreta uppslukades av en enorm flodvåg, framkallad av samma vulkanutbrott som skapade dagens Santorini. Anhängarna av denna uppfattning har uppmärksammat likheterna mellan Kretas minoiska kultur och den avancerade kulturen på Atlantis."

Jag hoppas på att under en vecka tillsammans med min sambo Annie (ingen av oss har tidigare besökt Grekland), få svar på frågan om det finns spår av Sverige/Saxdalen/Runnbergsgården på Kreta.
 
Som forskarutbildad  har jag lärt mig att vara kritisk, att inte acceptera förutfattade meningar som sanningar. Kanske kan det här ge mig ett Nobelpris? Problemet är kanske att jag som Refat El Sayed inte har disputerat. Men det kanske spelar mindre roll i en så viktig fråga som kulturens ursprung.

Vi ska i alla fall göra ett försök att hitta spår av de samband som professor Rudbeck förfäktade i Atlantis. Jag återkommer med nyheter på området.

Inga kommentarer: