fredag 13 augusti 2010

En viss skeptisism till den Grekiska mytologin

Det kan nog inte hjälpas att min attityd till Grekland och Kreta, där jag nu är och har varit i några dygn, var lite återhållsam.

Kulturkollisionen mellan Sverige och Grekland utifrån diskussioner om Atlantis har gjort mig förvirrad.

Jag kan inte grekiska men känner åtminstone till ett par grekiska ord. Det första blev jag medveten om direkt efter ankomsten till det utmärkta hotellet. Temperaturen var ungefär densamma i kroppen och i luften utanför och en törstsläckare inhandlades omedelbart.

T.o.m. dryckerna bekräftar Kreta som en myt
Namnet på burken förstod jag, det vi kallar myt! På grekiska blir det Mythos... Är det inte något som troligen inte är sant utan snarare ihopfantiserade historier? Den här myten släckte den akuta törsten men gav också ett visst stöd för att det här med Grekland som kulturens vagga... nog bör granskas ordentligt.


På många ställen under den ca. två mil långa vägen från Flygplatsen på Kreta till vårt hotell i Hersonissos slog det mig att det fanns så många reklamskyltar för pälsar! Bussens luftkonditionering hade fullt upp med att hålla temperaturen på en inte alltför svettig nivå... I hettan utanför verkade pälsar vara den aktuella försäljningsprodukten.

Päls - helt omotiverat med tanke på klimatet på Kreta som ligger på samma breddgrad som norra delarna av Marocko, Algeriet och Tunisien.... Pälsbärandet kan knappast ha uppstått på Kreta och sedan förts över till Sverige, Dalarna, Rävvåla. Logiken tyder väl på att det måste ha varit tvärt om: Behovet av varma kläder har alltid funnits i den kalla Norden och uppstått av vinterklimatet.

Sannolikt är det så att bruket av t.ex. fårskinnspälsar som hjälpte till att förhindra förfrysning i slädar och foror till och från kyrkan och i samband med andra transporter. Dessa transporter har troligen skapat en hög statusprägel för päls som klädesplagg.

Afrodite använde uppenbarligen inte päls
I egenskap av statusbä- rare har bruket av pälsar givetvis kunnat förflytta sig till långt sydligare breddgrader än vad naturen kräver. Också på Kreta ville man väl klä sig statusmässigt trots att det inte har något stöd i klimatet. Så min tolkning är att åtminstone den här delen av kulturen har överförts från Sverige, Dalarna, Rävvåla till Kreta och inte tvärt om!
   
Bilden ovan visar den grekiska kärleksgudinnan Afrodite som uppenbarligen inte behövde någon päls. Hon föddes enligt en legend ur skummet av en havsvåg utanför Cypern. Jag var där för länge sedan och såg skummet men inte Afrodite. Samma typ av födsel finns tydligen fortfarande på Kreta. Jag tror att jag såg en fyrlingsfödsel där? Det verkar vara nåt skumt med vattnet både på Cypern och Kreta: 
 
En möjlig förklaring till Kretas päls- invation kan vara konstnären El Greco 1541-1614 (Greken på Venezians- ka). Hans födelsenamn var Domenikos Thetokopoulos. Han föddes på Kreta men flyttade sen till Venedig. Kreta var då en koloni till Venedig. Han målade "Dam i päls" i slutet av 1570-talet.

El Greco
Dam i päls
Kanske hade El Greco fått kontakt med någon föregångare till våra senare handlare i Rävvåla, Emil Johnsson, J L Runnberg, eller Manne Falborg. Kanske El Greco var den som förde pälsmodet söderut till sin hemö? 

Ja vi har en hel del andra forskningsresultat men det får räcka med det här för idag.

Inga kommentarer: