fredag 27 augusti 2010

Rävvåla/Saxdalens historia i bokform

Som nypensionerad och återflyttad till min hemby Saxdalen efter 45 års bortavaro tog jag initiativ till en studiecirkel om Saxdalens historia hösten 2008. Motivet var min egen brist på kunskap om min födelseby och ett sedan många år växande intresse för hembygden.  
 
 Intresset för studiecirkeln överträffade förhoppningarna och antalet anmälningar var större än vad som kunde rymmas i en studiecirkel. Så det blev två, en hösten 2008 och en annan våren 2009.

Särtrycket om Rävvåla/Saxdalen ur GRÄNGE 1965-2008 finns ännu att köpa för 100 kronor!
En lycklig omständighet i båda grupperna var att vi - efter önskemål - fick en deltagare som deltog i båda studiecirklarna. Personen ifråga var Lars Åhlström, 20-årig redaktör för den (med ett undantag) årligen utgivna skriften GRÄNGE - ÅRSSKRIFT FÖR HEMBYGDSINTRESSERADE I GRANGÄRDE KOMMUN som det hette från starten 1963. Vid kommunsammanslagningen 1971 av landskommunerna Grangärde och Säfsnäs med Ludvika stad bildades Ludvika kommun. Därefter togs "I GRANGÄRDE KOMMUN" bort ur underrubriken.
  

 Förutom att vara redaktör för Gränge har Lars skrivit de flesta artiklar som handlar om Rävvåla/Saxdalen. Hans far folkskolläraren August Åhlström skrev den första artikeln som ingår i det här särtrycket, om Långfallsgruvan och dess upptäckare.

Därefter följer hela 34 artiklar skrivna av Lars Åhlström. Hans kunskap om vår historia är mycket imponerande och trots en respektabel ålder är hans minne fortfarande mycket gott.


Den här boken är ett resultat av studiecirklarna där ett förslag gjordes att kopiera "Saxdalskapitlen" för studiecirkeldeltagarna. Med tanke på upphovsrättslig tveksamhet föreslog jag att vi i stället skulle höra efter med Hembygdsföreningarnas Samarbetskommitté - som är utgivare av GRÄNGE - om vi kunde få tillstånd att trycka en specialutgåva av GRÄNGE med de artiklar som handlar om Rävvåla/Saxdalen.

Det beviljades och jag beklagar att resultatet inte föreligger förrän nu men är stolt över att vi i Rävvåla Kulturförening nu slutfört arbetet så att publikationen är tillgänglig för en större publik och på ett legalt sätt.


Boken som är på 101 sidor finns nu att köpa för 100 kronor per exemplar. Den finns i en begränsad upplaga och vi kan redan nu förvarna om att eventuellt nytryck inte kommer att kunna säljas för samma pris.

Jag vill tillägga att arbetet med boken har varit mycket intressant. Jag har lärt mig mycket om både historia och nya datorproblam. Tekniska problem har funnits men samarbetet med Lars Åhlström har gjort det hela arbetet till en mycket positiv erfarenhet.

Den som vill köpa boken kan skicka en beställning till min e-post-adress: olahagfall@gmail.com eller ringa mig på tel. 0240-31038 eller skicka ett vanligt brev eller kort till Ola Hagfall, Malbacksvägen 45, 770 72  SAXDALEN.

Boken kommer också att kunna köpas på vårt norra centrum: Saxenkiosken.

Saxdalen - byn det sjunger om

Inga kommentarer: