söndag 6 april 2014

En oplanerad sjukresa till Falun

Återkommande läsare av Saxdalen blogg har märkt att det för en tid sedan var ett ovanligt långt uppehåll i bloggandet. Det berodde på en oplanerad akutresa till Falu lasarett. Därefter förflyttning till Ludvika lasarett innan återkomsten till hemmet - ja inte ålderdoms-hemmet, utan Hagfallstorpet på Malbacken. Förutom fullständigt tappad balans och kräkningar hela vägen i ambulansen till Falun fanns flera positiva upplevelser under sjukhusvistelsen. Sängläge var det enda tänkbara läget under första tiden i Falun - men det var aldrig långsamt.

Jag låg på två olika rum i Falun, båda med TV. Som idrottsintresserad var det ju OS i Sotji nästan dygnet runt och med den synstörning jag hade såg jag dessutom dubbla TV-skärmar med ca. 1,5 meters mellanrum. Det var en mer än nödvändigt. Min portabla dator fanns med och landstingets nätverk fungerade utmärkt så jag kunde surfa och till och med uträtta en del bankärenden och nätkorrespondens i sjuksängen.

Jag har aldrig tidigare besökt Falu lasarett som patient och förväntade mig inte att träffa på någon jag kände där. Men redan andra dagen kom det en ganska nyutexaminerad sjuksköterska in på mitt rum. Hon hade sett i några papper att jag var från Saxdalen. Själv hade hon växt upp på Saxberget och hade en moster som hade varit klasskamrat med mig i Saxdalens skola. Dessutom fick jag veta att jag låg på en avdelning där en av mina tremänningar varit chef under lång tid innan hon pensionerades. Världen är inte så stor ens om man kommer flera mil utanför Saxdalen. Genom internet fick jag också några nya insikter:

Som saxdaling känner jag mig som mitt i Dalarna om jag reser till Falun. Både i Saxdalen och Falun är lokaltidningarna Dala-Demokraten (webbplats) och Dalarnas Tidningar (webbplats). I de båda tätorterna har vi också samma lokalradiostation: P4 Dalarna. Så om man tänker på sjukvård, lokalradio och lokaltidningar så är Falun för mig ett slags centrum i Dalarna. Men titta på kartan över Dalarnas kommuner.

Här ligger ju Falun extremt långt österut i Dalarna. Vägavståndet Saxdalen-Falun är 76,6 km enligt en vägavstånds-tabell på internet. Bensinen till Falun kostar 98 kr. Vägavståndet mellan Falun och Gävle är 91,4 km. Bilen drar där bensin för 117 kr. Det här går inte ihop riktigt för mig men jag behöver nog grubbla lite över varför det inte går ihop.
Sen återkommer jag igen...
 
Hälsar Ola

Inga kommentarer: