tisdag 15 april 2014

Fler reflexioner i Falun

Nu har jag funderat varför uppgifterna om avstånd mellan Saxdalen-Falun och Falun-Gävle inte stämde med min uppfattning. För mig ligger Falun ungefär halvvägs till Gävle. Men att det skulle vara längre mellan Falun och Gävle än mellan Saxdalen och Falun hade jag inte trott. Om man tittar på en karta över Gävleborgs län så syns det hur smalt Gävleborgs län är i södra delen där Gävle ligger. Men en karta över både Gävleborgs och Dalarnas län får mig att acceptera vägavstånden i föregående inlägg.


Redan första dagen på Falu lasarett fick jag en rullator. Ja, den kan  heta så även om det är vanligare att kalla den rollator. För mig är en roll en avancerad flygmanöver där flygplanet rullar runt ett varv runt sin egen axel. Någon sådan manöver vill jag inte vara med om med min rullator. Här visade det sig vara en skillnad om man tillhörde Dalarnas eller Gävleborgs län. I Dalarna får vi rullatorer mot en låg engångsavgift. Den som är skriven i Gävleborgs län får köpa sin rollator. De kostar flera tusen kronor.

En annan skillnad mellan Gävleborg och Dalarna är att lokaltidningen i Gävle med omnejd är Arbetarbladet. Jag hittade den på Internet och fick en favorit i tecknaren Ulf Ivar Nilsson. Här ett par exempel på hans teckningar:




Den som vill se mer från Ulf Ivars penna kan klicka här: Ulf Ivar. Efter 11 dagar, många undersökningar och mycket god vård var det dags för förflyttning till Ludvika lasarett.

Tredje dagen i Ludvika blev jag flyttad till mitt tredje rum där. Läkaren som kvällen före sagt att jag troligtvis skulle få eget rum dagen efter beklagade att jag skulle behöva dela rum igen. Men han sa att jag skulle få dela rum med en trevlig person. När vi två som skulle dela rum presenterade oss för varandra visade det sig att vi var tremänningar! Han var född i Värmland men var varje sommar under skoltiden här i Saxdalen nära mitt hem så vi hade haft mycket tid tillsammans som barn.

Redan dagen efter skulle min tremänning få åka hem så jag skulle få en ny rumskamrat. När vi presenterade oss visade det sig att det var en annan av mina tremänningar - en som jag aldrig träffat! Så när jag kom hem till Saxdalen har en hel del tid gått till släktforskning.

Inga kommentarer: